Petr Holec: ČSSD si vyšlápla na ANO. Červená mikina ji ale nespasí

22. srpen 2020

V krizi vás ochráníme – zní slogan ČSSD pro krajské a senátní volby.

Posloucháte rádi komentáře a glosy? Všechny najdete na stránkách mujRozhlas.cz

Šéf strany a vicepremiér Jan Hamáček ho příznačně představil v červeném triku, které odkazuje k jeho krizové červené mikině, díky které si užil jepičí koronavirovou slávu. Koronavirus tu sice i na podzim zůstane s námi, červená mikina ale ČSSD ve volbách určitě nespasí.

Čtěte také

Strana se v kampani nejvíc vymezuje proti ANO, svému mnohem silnějšímu vládnímu partnerovi, který jí sebral většinu voličů. Hnutí premiéra Andreje Babiše, rozkročené politicky zprava doleva, dnes preferuje víc než polovina seniorů, kteří disciplinovaně chodí k volbám. A mladí ČSSD nikdy nevolili, to proti ní spíš dělali virální kampaně. Pro ČSSD to není nejlepší pozice, protože tím pálí i do vlastních řad; s ANO vládne už přes šest let, je tedy případně spolupachatel.

Bídnou situaci ČSSD, ze které utekli někteří její populární hejtmani, v severních Čechách kvůli personálním sporům v podstatě kandiduje dvakrát a některé předvolební průzkumy jí věští konec ve většině krajů, ukázalo i představení volební kampaně.

S Hamáčkem odhaloval hlavní slogan Lubomír Zaorálek, lídr sedmiprocentního volebního fiaska ČSSD z roku 2017, který poté oznámil, že se stahuje z vrcholné politiky. Strana z něj ale nakonec stejně musela udělat ministra kultury, protože jí prostě zoufale chybí lidi.

Skutečný stav strany

Čtěte také

Oprášením koronavirové krize a sázkou na celostátní politické téma teď ČSSD zkouší zopakovat krajské oranžové „tsunami“ z roku 2008, kdy drtivě vyhrála krajské volby s tématem zrušení zdravotních poplatků, které předtím zavedla ODS. Ty byly hojně nenáviděné, jenže dnes ČSSD takové téma chybí.

Červená mikina sice z Hamáčka nakrátko udělala „krizového manažera“, ze stejné krize ale vyšlo nejvíc posílené právě ANO. A z průzkumů osobní popularity navíc vychází jako oblíbený i ministr zdravotnictví za tuto stranu Adam Vojtěch, na kterého kampaň ČSSD nejvíc míří.

„Je jasné, že ČSSD má své místo na politické scéně, a když bylo nejhůř, věděla, co má dělat,“ řekl při startu volební kampaně Hamáček, kterému jako by bylo červené triko příliš těsné. Je jen otázka, jaké to místo je.

Čtěte také

Politické preference ČSSD zůstávají kolem sedmiprocentního zisku z posledních sněmovních voleb, po kterých strana zcela zmizela nejen z pražského magistrátu nebo Evropského parlamentu. Její místo na politické scéně se tak během posledních tří let nebezpečně zmenšilo.

Skutečný stav strany nyní maskuje její vládní angažmá, bez kterého by nejspíš byla neviditelná, protože nenese jediné vlastní silné téma. Startu volební kampaně ČSSD nechybělo jen potřebné sebevědomí, které obvykle značí vítěze, ale i lidé.

Bylo příznačné, že kandidáty strany na hejtmany skoro nikdo nezná, zatímco její současní hejtmani radši kandidují v koalicích s jinými stranami a oficiálního začátku kampaně se vůbec neúčastnili. Takhle určitě nevypadá strana, která opravdu věří, že má na politické scéně své místo.   

Autor je komentátor serveru Info.cz

autor: Petr Holec
Spustit audio