Petr Fischer: Ponižování voličů stranickými pseudofakty
Politika se stala soubojem propagand. Nejvíce je to patrné v předvolební době. Ale protože předvolební kampaň se dnes dělá prakticky neustále, dochází ke srážkám marketingových propagandistů po celé volební období.
Fakta a jejich souvislosti nehrají roli, podstatné je přesadit je do rámců, v nichž se ukážou lepší a hezčí, než ve skutečnosti jsou. Vytvořit fakta podle svého gusta. Koalice Spolu tak porovnává „Babišovu“ inflaci na počátku Fialovy vlády s inflací dnešní dubnovou, tedy letos i dlouhodobě nejnižší.
Čtěte také
Devět versus necelá dvě procenta, to mluví samo za sebe. To by ale všichni museli zapomenout, že mezitím ztratily peníze čtvrtinu hodnoty, s čímž ani vláda ani Česká národní banka nic neudělaly, ačkoli zejména ČNB mohla a asi i měla.
Babišova reklamní figurantka, šéfka poslaneckého klubu ANO Alena Schillerová, pro změnu tančí ne netu mezi a s vejci, ukazujíc hrdě, že za Babišovy vlády, v níž působila jako ministryně financí, byla vejce o 63 procent levnější. Za nás bylo líp! Ano, a za Husáka, ještě lépe, vždyť, považte, vejce byla za pakatel.
Efekt ponížení a podceňování
Spolu i ANO živí svou předvolební kampaň opravdovou propagandou, která nemá s reálným životem nic společného. Natahovat a ohýbat fakta tak, aby se to hodilo a hezky to vypadalo.
Čtěte také
Účel – vyhrát volby – světí prostředky. Dá se to pochopit, jde o hodně, jde o moc na příští čtyři roky, a to musí jít nějaká pravda či férovost a podobné harampádí minulé moderní doby pryč.
Konec konců: co je na tom špatného?! Všechno je dnes jen problém interpretace, natočení věci směrem, kterým ji chceme mít. Všichni se celý život oklamáváme, proč se tedy nenechat oklamávat i politiky? Vždyť nás to naučila postmoderní filozofie…
Ponechme teď stranou podstatný rozdíl mezi snaživým sebeklamem a lhaním, zapomeňme na zjevně zastaralé naivní pojmy, jako je například „spravedlivá interpretace“, a pokusme se přijmout, i když se skřípěním zubů, že politici manipulují v upřímné víře, že povládnou nejlépe ze všech.
Čtěte také
A pro tento krásný cíl se nějaký ten posun a sebeponížení snesou. Co se ale při nejlepší vůli přehlédnout ani odpustit nedá, je do očí bijící podceňování inteligence voličů.
Útočí-li politici na voliče podobnou průhlednou až trapnou propagandou, věří zjevně, že si voliči neumí dát pět dohromady nebo si vyhledat pár čísel, případně, že naprosto nechápou základní souvislosti hospodářského dění.
Jinak řečeno, že jsou neorientovaní, nevědomí, ekonomicky oligofrenní. Spolu je v této věci možná sofistikovanější než ANO, efekt ponížení a podceňování je ale stejný. Populismus je populismus, ať už je pravý, levý, středový, konzervativní, liberální nebo národní.
Kvalita předvolební manipulace tak nejvíce svědčí o tom, co si politici myslí o občanech, kteří by je měli volit. Zatím je to velká bída, na úrovni pověstných part, prodávajících důchodcům hrnce a deky.
Když už to v době postfaktické v politice jinak nejde, manipulujte, prosím, alespoň sofistikovaněji, s trochou úcty vůči všem, které chcete zmanipulovat. Nakonec si takto možná poradíme i s tím populismem. Ne, populismus, to není láska k lidem, nýbrž neúcta k druhým.
Autor je komentátor časopisu Euro
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.