Penězi, nebo osobními údaji? Zpravodajské weby hledají udržitelné financování a následují Seznam, tvrdí Koubský

16. srpen 2024

Uživatelé zpravodajského serveru iDNES.cz si nově budou muset vybrat, jestli si zaplatí předplatné, nebo dají souhlas s využíváním osobních údajů pro cílení reklamy. „U médií je tradičním zdrojem příjmů reklama. Cílená reklama je výnosnější než necílená. Možná to není hezká situace, možná to netěší čtenáře, ale ekonomická realita taková je,“ konstatuje v pořadu Online Plus vědecký redaktor Deníku N Petr Koubský.

Vydavatelství Mafra uvádí, že by tento krok měl zajistit dostatečné finance pro vytváření obsahu. Od jara letošního roku už před podobnou volbou stojí čtenáři zpravodajských serverů společnosti Seznam.cz a vydavatelství Czech News Center. K opatření se chystají i další.

Vydavatelé tvrdí, že díky cílené reklamě zůstává vydávání webu ekonomicky udržitelné. Cílená reklama je totiž výdělečnější než necílená.

„Je jasné, že média mají příjem v zásadě buď z reklamy, nebo z předplatného. A internetová média se snaží nastavit mix těchto dvou zdrojů příjmů, aby byla soběstačná,“ říká redaktor Koubský.

Čtěte také

Většiny uživatelů zpravodajského serveru iDNES.cz se potvrzení cílené reklamy přitom už týkat nemá, upozornila Mafra. Svolení s cílenou reklamou už totiž v minulosti dali.

„V podobných záležitostech je potřeba mít právně ošetřeny všechny eventuality a pokud jsou čtenáři, kteří se k tomu dosud nijak nevyjádřili, tak od nich Mafra nebo jakýkoliv jiný vydavatel potřebuje výslovnou odpověď na tuto otázku. Vyžaduje to evropská legislativa,“ upozorňuje Koubský.

Přiznává ale, že mu není zcela jasné, proč Mafra k podobnému kroku přistoupila, pokud už většina čtenářů s cílenou reklamou souhlasí.

Cesta Seznamu

Placení předplatného za web bez reklamy, nebo udělení souhlasu s cílenou reklamou by se  mohlo stát novým standardem, popisuje Koubský v souvislosti s vlivem serveru Seznam.cz „Síla Seznamu na mediálním trhu je tak velká, že když něco zavede Seznam, tak je dost pravděpodobné, že ostatní budou rádi nebo neradi následovat jeho cestu.“

Čtěte také

Podle něj se ovšem nejedná o zásadní milník v podobě internetu a jeho používání. S koncem čtení zpráv na webu zdarma a případnou „platbou“ za čtení vlastními daty nezačíná nová éra placeného internetu.

„Nekončí web zadarmo, protože web zadarmo nikdy nebyl. Vždycky jsme za něj platili svými osobními údaji. Tím, že se reklama cílí, se mění jen to, že se tahle skutečnost zvýrazňuje a sděluje čtenářům explicitně. Zatím se před tím daly zavírat oči, teď už to nepůjde,“ dodává Koubský.

Poslechněte si celý pořad nahoře v audiozáznamu.

autoři: David Slížek , jkd
Spustit audio

Související