Peněz je ve školství i zdravotnictví dost, problémem je decentralizace, míní ekonom Mertlík
Česko má za sebou největší stávku odborů za posledních 30 let. Podle ekonoma Pavla Mertlíka ale ve skutečnosti proběhly dvě stávky, kdy Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS) využila podstatně mohutnějšího protestu učitelů, kteří měli konkrétní a jinak zacílené požadavky. „Obsahu té stávky rozumím, ale nemyslím si, že existuje jednoduché řešení problémů českého školství,“ uvádí v Interview Plus.
Celkové výdaje na školství prý sice meziročně vzrostou, ale ne dost na to, aby vykompenzovaly letošní inflaci a stejně jako v dalších oblastech veřejné správy dochází k propadu reálných výdajů.
Čtěte také
„Jiná věc je, a v tom má zase pravdu ministerstvo školství, že celkový objem prostředků ve školství je dostatečný. Bohužel vnitřní rozdělení je neefektivní a má stinné stránky, jako jsou extrémně nízké platy nepedagogických pracovníků,“ konstatuje Mertlík.
Poukazuje na to, že pokud jde o výdaje na školství, není Česko na chvostu zemí OECD, s podobnými prostředky z hlediska podílu výdajů na HDP prý některé státy dokáží provozovat velmi kvalitní vzdělávací systému.
Čtěte také
A ještě více viditelné je to prý v případě zdravotnictví, kde dnes máme jeden z nejvyšších počtů lékařů na obyvatele v Evropské unii, a přitom lékaři podle Mertlíka oprávněně protestují proti rozsáhlým přesčasům a nevyhovujícím podmínkám.
„Společným problémem obou těch sektorů je velká decentralizace. A to souvisí s dalšími věcmi, které máme koneckonců i zakotvené v ústavě a z hlediska nákladů je to velmi negativní, například extrémně vysoký počet obcí,“ upozorňuje s tím, že velké školy zajistí lepší výuku s efektivnějším provozem než vesnické malotřídky.
Centralizace nutná
Odbory demonstrovaly také proti vládnímu konsolidačnímu balíčku. Šéf ČMKOS Josef Středula chce, aby vláda hledala společnou cestu a kompromisy, které by pomohly všem, jinak jsou odbory připravené pokračovat v protestech.
Čtěte také
Podle někdejšího ministra financí je ale vládní balíček nedostatečný, Mertlík postrádá nejen razantnější snižování výdajů, ale i celkovou revizi daňového systému, který přináší menší výnos, než stát potřebuje. Příkladem je třeba výpadek způsobený zrušením superhrubé mzdy, což prý byl správný krok, měl ovšem být vykompenzován zvýšením daní.
Podle rektora Škoda auto Vysoká škola je třeba si vyhodnotit efektivitu výdajů a prosadit větší centralizaci.
Čtěte také
„Pokud tyto reformy neprovedeme, tak jednou skončíme jako Řecko. To muselo provést řadu velmi nepříjemných věcí, které si ta země mohla odpustit, pokud by ty reformy provedla o 20 let dříve. My tam ještě nejsme, ale suneme se tím směrem,“ varuje.
Hlavní problém vidí v tom, že se vyčerpal model české ekonomiky, který skvěle fungoval na počátku tisíciletí, ale postupně se vyčerpával a dnes je brzdou našeho hospodářského rozvoje. „A to je základní důvod, proč ekonomika u nás roste pomaleji než třeba i v některých sousedních zemích,“ zdůrazňuje.
Kdo může za inflaci? A pomohlo by Česku přijetí eura? Poslechněte si celý rozhovor v Interview Plus.
Související
-
Karel Hvížďala: Dvě podmínky únosné budoucnosti
Pokud se nesmíříme s nižší životní úrovní a vyššími náklady na obranu, budeme se mít hůř. Po listopadu 1989 jsme se připojili k civilizaci, v níž platila stará smlouva.
-
Lukáš Jelínek: Stávka byla pro vládu dílčím vysvědčením i zdviženým prstem
Stávka je za námi. Zaznělo při ní hodně silných slov ze strany odborářů i politiků. Teď jde ale hlavně o to, zda byla vyvrcholením nespokojenosti s vládou Petra Fialy.
-
Společnost je vyčerpaná. Fiala může dopadnout jako Nečas, míní po stávce komentátor
Česko na nohou, třídy bez dětí a odbory v ulicích. Stávka 2023. Co přinesla a co si z ní kdo odnese?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.