Patricie Polanská: A taková to byla láska...

15. září 2009

Nechci financovat marketingovou bublinu, říká teď majitel mediální agentury, sponzor a místopředseda Demokratické strany zelených a Olgy Zubové Jaromír Soukup. Tedy těch odpadlíků - nebo pravých zelených, jak kdo chce - kteří vznikli poté, co Olga Zubová přispěla k pádu vlády Mirka Topolánka a rozložení Strany zelených Martina Bursíka.

Byla to jedna z nejpodivnějších letních story. Do Zubové, která se předtím ničím neproslavila a jejíž politická práce byla téměř neviditelná, Soukup investoval před eurovolbami minimálně pět miliónů korun, billboardy s její tváří byly nepřehlédnutelné a Soukup si ještě v červnu pochvaloval, jak nová stranička vešla ve známost. Těžko říct, jestli si lidé tehdy opravdu všimli Demokratické strany zelených, ale cituplným heslům a tváři Zubové na billboardech se opravdu vyhýbalo obtížně.

Zařídil pak právě Soukup ohleduplně měkké přistání Zubové na pátém místě pražské kandidátky sociální demokracie pro předčasné volby? Těžko říct. V každém případě byl ochoten investovat do volební kampaně dalších deset milionů. A zároveň dával jasně najevo i své vlastní politické ambice.

S podporou Zubové je teď ovšem konec. Podle Soukupa pracoval jen on, a těžko pak prodávat stranu, která se doteď nezmohla ani na program, ani na slušnou členskou základnu. Zvláštní konec, kdy se autor rozchází se svým vlastním dílem. Protože není třeba pochybovat o tom, že bez Soukupových milionů by nebylo ani Zubové.

V každém případě jde o gesto přesně načasované. Kandidátky pro předčasné volby se budou po zásahu Ústavního soudu a stanovení nového termínu podávat znovu. A můžeme se asi bez velkého rizika vsadit, že na té nové pražské Zubová nebude. Odešly miliony, Zubovou teď už potřebuje málokdo. To už nemluvě o tom, že Jiří Paroubek jejím prosazením tehdy rozpoutal jednu z vnitrostranických vzpour, stejně jako když na severu prosazoval herečku a zpěvačku Kateřinu Brožovou. Teď by byl klid.

Poděkují za to Soukupovi v Lidovém domě? A bude pak on na kandidátce sociální demokracie? Nebo získá nějakou lukrativní zakázku? Ostatně, pro Lidový dům Soukup a jeho agentura už pracuje a s volebním manažerem Tvrdíkem má podle vlastních slov přátelské vztahy.

Uvidíme. Prozatím buďme vděčni za to, že, jak se ukazuje, ani marketing nezmůže všechno.

Autorka je hlavní editorka ČRo Rádia Česko

autor: ptp
Spustit audio