Online výuka je chabá náplast, antigenní testování by mohlo školy stabilizovat, věří ekonom Münich
Teď už panuje jasná politická shoda na tom, že uzavírání škol musí přijít jako poslední možnost, ne jako první, věří bývalá ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD): „A věřím, že děti se vrátí v lednu do školy. Zaměřme se teď na to, jestli má ministerstvo školství a vláda jasný plán, jak od ledna narovnat vzniklé nerovnosti ve vzdělání dětí.“ Ekonom Daniel Münich v Pro a proti varuje, že dopady zavřených škol na vědomosti žáků budou větší, než se čekalo.
„Situace vypořádání se s covidem byla mimořádná pro všechny země světa a jsem ráda, že společnosti a vláda vnímá, že by školy měly běžet v plném provozu, a ne online – a pak teprve se starat o obchody, restaurace, bary a zábavu,“ říká místopředsedkyně poslaneckého klubu ČSSD Valachová, která je hostem Karolíny Koubové v Pro a proti na Plusu.
Čtěte také
A chválí zahájení pravidelného testování pedagogů a pedagožek. „Zprávy z terénu dokládají, že se zvyšují počty testovaných, také se přidává možnosti antigenního testování. Pravidelné testování zaručí, že už nebudeme postupovat metodou pokus omyl, což se v minulých měsících dělo.“
Ekonom Münich, vedoucí projektu IDEA AntiCovid z výzkumného pracoviště CERGE-EI, ovšem upozorňuje, že opatření ve školství reagují až na další opatření a jsou vynucená. „Dopady na vzdělanost a dovednosti dětí tu určitě jsou a budou velké.“
„Pokud se nám dobře a systematicky podaří nastavit antigenní testování, tak by školství od nového roku mohlo výrazně lépe fungovat,“ očekává Münich a dodává:
„Jestli vláda uzná, že testování je mnohem levnější varianta než uzavírat školy a všechno ostatní, dá na to prostředky a zajistí logistiku, pak školy mohou fungovat i v obtížné situaci.“
Münich: Nesledujeme dopady zavřených škol
„V Česku se nevěnuje dopadům uzávěr škol na výsledky žáků žádná pozornost,“ kritizuje v Pro a proti ekonom. „V zahraniční to sledují, ale my se dopady dozvíme až za několik let nějakým mezinárodním šetřením. Měli bychom si být jistější, zda jsou školy opravdu tím ohniskem šíření nákazy.“
Čtěte také
Česká školní inspekce i Univerzita Karlova se prý zabývaly dopady pandemie na vzdělávání u nás, oponuje politička. „Výstupy zatím nebyla zveřejněny, ale věřím, že s nimi budeme schopni pracovat v zimě 2021. Zatím víme, že dopady na vzdělávání jsou silnější, než původně avizovala inspekce,“ shrnuje Kateřina Valachová (ČSSD).
„Zahraniční studie ukazují, že dopady výpadků na vzdělanost jsou zásadní. Online výuka je jen chabá náplast na prezenční výuku, i když v druhé vlně to bylo lepší. Podporu sice poskytovaly také neziskovky, ale jinak všechno visí na rodičích a učitelích, kteří to zvládají velice, velice obtížně,“ konstatuje ekonom Daniel Münich.
Nakolik je sociální demokracie odpovědná za současný stav školství? Dají se vyčíslit dopady na budoucnost dětí? Odpovídají Valachová a Münich v Pro a proti Karolíny Koubové.
Související
-
Psycholožka: Děti by měly po nástupu do školy psát testy, ale bez známek. Kvůli zmapování úrovně
Do škol se vracejí další žáci. Podle dětské psycholožky Václavy Masákové by učitelé měli mít na paměti, že vějíř schopností dětí se za dobu distančního vzdělávání rozevřel.
-
Dětem s distanční výukou pomáhají i nízkoprahová zařízení. Zájem o jejich služby rapidně vzrostl
„Dali jsme nabídku do škol, že můžeme zapůjčit techniku a připojení. Teď máme čtyři rodiny, kde doučujeme,“ popisuje Jakub Vokurka z Dětského klubu Jahodnice.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.