Psycholožka: Děti by měly po nástupu do školy psát testy, ale bez známek. Kvůli zmapování úrovně
Do škol se vracejí další žáci. Někteří se ale do lavic usadí jen na pár dní, než začnou vánoční prázdniny. Podle dětské psycholožky a výchovné poradkyně Václavy Masákové by učitelé měli mít na paměti, že vějíř schopností dětí se za dobu distančního vzdělávání rozevřel. „Jsou děti, které se připravovaly – měly dobré podmínky a prosperují. A pak jsou ty, které by potřebovaly daleko větší podporu,“ vysvětluje s obavou, že některé žáky může výpadek ve výuce provázet dlouho.
Stejná rizika ostatně vnímá i šéf Asociace ředitelů základních škol Jaroslav Jirásko. Přestože existují snahy individuálně podpořit studenty, kteří mají se zvládáním látky potíže, je otázka, zda je také zájem nabídku doučování a konzultací využít.
Čtěte také
„Když dítě ani rodina nemají zájem o vzdělávání, tak je komunikace hodně složitá. Rozdíly se za to období zvýšily a vzniklý hendikep se nedá dohnat za 14 dní. Může to být i otázka několika let.“
„V takových případech by bylo na místě, aby ministerstvo vytvořilo a případně i zafinancovalo program systematické podpory těchto žáků,“ myslí si Jirásko.
Jak na tom děti ve skutečnosti se znalostmi jsou, se teď budou snažit zjistit jejich učitelé –a to třeba i formou testů, kterých se žáci obávají.
„Myslím, že testy jsou dobrá věc, ale neměly by být známkovány, aby to pro děti nebyl strašák. Jak jinak teď učitel zjistí, jak se jednotlivé děti znalostně pohybují, když je nestačí vyzkoušet?“ doporučuje psycholožka Masáková s tím, že teď by měli učitelé sáhnout raději po slovním hodnocení.
Antigenní testy pro učitele
Od 4. prosince by se mělo ve školách rozběhnout dobrovolné antigenní testování učitelů. „Poté, co se doladí logistika, tak by se mělo vytvořit 14denní okno pro testování pedagogických pracovníků,“ popisuje plán ministr školství Robert Plaga (ANO).
Čtěte také
Testování učitelů namísto dětí určila snaha zvýšit míru jistoty zaměstnanců škol i celkové počty pedagogů. Těch je totiž vedle bezmála půl druhého milionu žáků jen na 170 tisíc.
Možnost testování pro učitele vítá i Jaroslav Jirásko, podle kterého vnímá akci pozitivně většina rozumných škol a ředitelů.
Učitelé se navíc prioritně dočkají i očkování, ujišťuje ministr Plaga. „V jednáních s ministerstvem zdravotnictví patří pedagogičtí pracovníci mezi ty skupiny, které mají být proočkovány jako první,“ uzavírá.
Hosty byli:
Robert Plaga, ANO, ministr školství
Jaroslav Jirásko, viceprezident Asociace ředitelů základních škol České republiky
Václava Masáková, dětská psycholožka, psychoterapeutka a výchovná poradkyně
Ví školy, jak postupovat, když se ve školách objeví nákaza? Jak dohnat rozdíly mezi žáky? Odpoví Speciál Martiny Maškové a Jana Burdy.
Související
-
Šéfka Učitelské platfomy: Věřte, že i učitel, který vaše děti přetěžuje, to dělá s dobrým úmyslem
Lenka Kabrhelová mluví s předsedkyní Učitelské platformy Petrou Mazancovou.
-
Třetina žáků už ztrátu ze zavřených škol nedožene, ovlivní i jejich budoucí výdělky, varuje ekonom
„Je to ztráta především pro ně a jejich budoucí výdělky,“ říká Daniel Münich s tím, že k tomu je třeba připočíst i zdravotní a sociální náklady nebo zvýšení kriminality.
-
Při plošné karanténě nejvíce trpí mladí, zpomalit virus je proto i v jejich zájmu, připomíná Prokop
Ochota dodržovat opatření podle sociologa Daniela Prokopa klesla především u lidí, kteří mají hodně sociálních kontaktů. Zejména mladí totiž mívají mírný průběh onemocnění.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.