Novela silničního zákona

23. červen 2004

Poslanecká sněmovna poslala do dalšího, nyní již závěrečného, kola novelu zákona o pozemních komunikacích. Příští týden by poslanci mohli rozhodnout o tom, zda od ledna roku 2005 budou mít policejní složky, jak ty státní, tak (podle novely) i obecní, k dispozici pozměněný systém represivních opatření. Vláda se domnívá, že novela zákona je jednak nezbytná pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu, za druhé pak, že to skutečně zvýšení bezpečnosti přinese.

Nevím.
Příliš dlouho asi jezdím po českých silnicích, abych byl schopen nechat se snadno přesvědčit, že zrovna zavedení bodového systému, které je největší novinkou projednávané novely, je odsouzeno k úspěchu. Bodový systém, bude-li zaveden, znamená, že řidič, kterému se (díky subjektivnímu hodnocení příslušníka některé z policií) podaří "nasbírat" 12 bodů, přijde o řidičský průkaz. Paleta přestupků je pestrá, dávky bodů drsné.

Vzhledem k tomu, že téměř do každého zákona, který sněmovnou projde, se jakousi zvláštní alchymií (či nepozorností? Či neschopností?) vloudí větší či menší chybky, dá se totéž předpokládat i v případě nového silničního zákona.

Do předpokládané novely byly ještě zaneseny desítky pozměňovacích návrhů, takže mi připadá, že by to byl malý zázrak, kdyby to nedopadlo jako už mnohokrát, kdy sněmovna ihned po schválení nějaké novely začíná jednat o její novele, tedy o opravách vlastních chyb.

Dočítám se, že poslanci například chtějí přidělit hodně trestných bodů každému řidiči, který bude přistižen při jízdě bez řidičského oprávnění. Mluví se o tom v souvislosti s návrhem, aby byli bodově tvrději hodnoceni profesionální řidiči.

Dobrá - vím nejspíš, jak to poslanci myslí. Chtějí co nejpřísněji trestat ty, kteří s oprávněním na řízení osobního auta, uhánějí po silnicích za volantem autobusu, jako by byli ve svém taxíku. Jenže se může docela dobře stát, že v konečném znění novely nakonec bude taková formulace, která se bude dát vyložit tak, že zapomenu-li si řidičák v jiné kapse než kterou mám sebou, stanu se pachatelem závažného a bodově krutě hodnoceného přestupku. A kam asi se budou zapisovat body, když policie chytí bez řidičáku někoho, kdo ho opravdu nemá? Na zadní stranu občanského průkazu? Nevím.

Nicméně - novela předpokládá celou řadu jistě pozitivních vylepšení základních pravidel pohybu po silnicích. Pozměňovací návrhy například počítají s tím, že by byla zavedena celoroční povinnost mít při jízdě rozsvícená světla, nebo naopak ne-povinnost volat k havárii policii, vznikla-li jen hmotná škoda.

Na druhou stranu - systém represí je jedna věc, návyky - najmě ty řidičské, závislé navíc na stavu osobnosti každého účastníka provozu, jsou věc druhá.

Na českých silnicích zemře ročně kolem 1300 lidí. To je naprosto příšerné číslo. Nejvíce obětí si každoročně vyžádají nehody, které jsou zaviněny vysokou rychlostí a nedáním přednosti. To je, alespoň myslím, poměrně výmluvná podrobnost.

Obávám se totiž, že sebelepší systém postihu nebude schopen nějak rychle způsobit, aby velká spousta řidičů přestala používat svůj vehikl jako prodloužený nástroj vlastního neuspokojeného "já".

Navíc - bodový systém neřeší jinou, velice spojitou problematiku, kterou je tutkaná, leč provozovaná korupce. Novela také vrací policii možnost odebrat za zvlášť závažný přestupek řidičský průkaz na místě. Právě tenhle bod je přímo modelová ukázka pevnosti charakterů, aby se tak řeklo, na obou stranách přestupku.

Vláda si od zavedení novely zákona o provozu na pozemních komunikacích slibuje snížení počtu obětí silničních nehod na polovinu do roku 2010.

Kéž by to tak fungovalo. Zatím hrozí, že se na těch našich silnicích, do pár let, povymlátíme navzájem.

autor: Martin Schulz
Spustit audio