Nová technologie Uberu na dálku pozná opilé zákazníky. Ženám kvůli tomu může hrozit nebezpečí

17. červen 2018

Je těžké říci, kolik peněz vydělává alternativní taxislužba Uber díky opilým zákazníkům. Vzhledem ke zvýšenému počtu lidí, kteří s poněkud nepřítomným pohledem o pátečních a sobotních nocích hledají v ulicích měst svůj odvoz, to ale bude poměrně značná suma.

A firma evidentně zná své zákazníky velmi dobře, podotýká britský deník Guardian.

Uber si totiž tento týden podal žádost o registraci patentu na technologii využívající umělou inteligenci, která cestujícího pod vlivem drog nebo alkoholu pozná už podle toho, jak chodí, drží telefon nebo jakým způsobem na něm píše.

Auta bez řidiče budou podle ředitele firmy Uber plně funkční nejdřív za deset let

Parkoviště (ilustrační foto)

Ředitel společnosti Uber Dara Khosrowshahi vyslovil předpoklad, že auta bez řidiče začnou plně autonomně jezdit v běžném provozu nejdřív za deset až patnáct let. S odvoláním na manažerovo vystoupení na technologické konferenci v Německu to na svých stránkách uvádí britský deník Daily Telegraph. Šéf Uberu argumentoval mimo jiné vysokou cenou senzorů, zejména laserového měřiče vzdálenosti LIDAR, a také nutností vytvořit na centimetry přesné mapy měst.

te

Podle konceptu by umělá inteligence dokázala změřit, jak rychlá je uživatelova chůze, sledovat neobvyklé překlepy či poznat, jestli člověk telefon drží v neobvyklém úhlu. Jak žádost uvádí, technologie by uměla „předpovídat stav uživatele na základě strojového učení“. Stručně řečeno by Uber rozpoznal, jestli je člověk opilý, nebo ne.

Jak se zdá, přepravní společnost je přesvědčená, že taková informace bude jednoznačně prospěšná a užitečná. Mnoho pro ni jezdících šoférů by skutečně uvítalo možnost vyhnout se intoxikovaným zákazníkům. Ale pro cestující to zase tak dobrá zpráva být nemusí, soudí britský list. Realita, ve které řidiči budou moci dopředu poznat zranitelné, opilé a potencionálně osamělé cestující, totiž může být velmi nebezpečná.

Prověrky řidičů

Zvláště pak u společnosti, jakou je Uber, jež ohledně sexuálního obtěžování v minulosti čelila skandálům. Nedávné šetření americké televize CNN ukázalo, že jen ve Spojených státech bylo za poslední čtyři roky 103 řidičů této firmy obviněno ze sexuálního obtěžování nebo z napadení zákazníků. Přes třicet bylo odsouzeno za zločiny „od nucených dotyků až po znásilnění“. Další soudní procesy stále probíhají.

Čtěte takéAutonomní vůz společnosti Uber podle vyšetřovatelů nedokázal chodkyni rozeznat a zabránit nehodě

Mluvčí Uberu nedávno zdůraznil, že bezpečnost cestujících je pro letošek jednou z hlavních priorit. Společnost proto změnila svá vnitřní pravidla, což mimo jiné znamená i to, že bude každoročně kontrolovat minulost řidičů.

Objevily se ale rovněž zprávy o snaze managementu nutit ženy, aby řešily případy obtěžování či znásilnění prostřednictvím arbitráže spíše než u soudů. Společnost se tak snaží chránit své zájmy, ale potenciálně tím dochází i k umlčování obětí.

To všechno podle Guardianu neposkytuje příliš velkou naději, že pokud jde o přístup Uberu k sexuálnímu obtěžování, nová technologie skutečně zajistí ochranu cestujících. Ta je přitom nezbytně nutná. Zvláště když se vezme v potaz, kolik mladých a zranitelných – a někdy i opilých – žen spoléhá právě na Uber, aby se bezpečně dostaly domů.

Opilí, nebo postižení?

Nový záměr má navíc celou řadu technologických omezení. Jak společnost vysvětluje, algoritmy by měly „zbystřit“, pokud se telefon třese nebo nezvykle otáčí, pokud je psaní na něm pomalé nebo třeba v případě, že uživatel drží přístroj v neobvyklé poloze. Jenže podle jakého měřítka se tyto parametry hodnotí?

Finsko radikálně deregulovalo taxislužbu. Odlehlé vesnice tím přijdou o základní dopravní prostředek

Taxi

Finsko počínaje 1. červencem zásadně uvolní pravidla provozování taxislužby. Padnou omezení za jízdné a bude také daleko snazší pořídit si licenci a provozovat taxi jako živnost.

Mnoho uživatelů s nejrůznějšími postiženími na Twitteru upozornilo, že lidé s mozkovou obrnou nebo Alzheimerovou chorobou nedrží telefon ani na něm nepíší tak jako většina ostatních uživatelů. Technologie by je proto mohla označit za intoxikované. Lidé s postižením mají přitom už teď problémy Uber používat. Společnost už dokonce kvůli údajné diskriminaci několikrát žalovali.

Provozovatel alternativní dopravy ale tvrdí, že se o inkluzi snaží. Kromě služby UberWAV, jež poskytuje vozidla s rampou nebo hydraulickými zvedáky pro lidi na vozíku, nabízí také variantu Uber Assist, která cestujícím dovoluje požádat si o řidiče, jenž je proškolen a ví, jak se chovat k lidem s různým typem postižení.

Zůstane jen u patentu?

Guardian ale podotýká, že není překvapením, když i nová technologie myslí pouze na lidi bez postižení a všichni ostatní tvoří jen poznámku pod čarou.

Už teď podle britských novin cestující nemohou Uberu věřit se svými osobními údaji. V roce 2014 se společnost dostala do problémů za použití technologie zvané „Boží pohled“. Tento nástroj umožňoval sledovat cesty jednotlivých uživatelů. Josh Mohrer, šéf newyorského Uberu, se musel omluvit poté, co technologii zneužil ke sledování reportérky serveru Buzzfeed, která s ním předtím dělala rozhovor.

Společnost se následně pokoušela ujistit, že takové chování bylo proti interním pravidlům a k údajům neměl mít manažer přístup. Ostrovní deník se nicméně táže: Jak si můžeme být jistí, že taková pravidla už znovu porušena nebudou?

Mluvčí Uberu poznamenal, že umělá inteligence je zatím pouze rozpracovaný projekt, přičemž mnoho patentů se nikdy nedostane do konečné fáze. „Kvůli nám všem – a ostatně i kvůli už nyní přepracovanému PR oddělení Uberu – doufejme, že tento patent skutečně zůstane jen nerealizovaným nápadem,“ uzavírá Guardian.

autor: per
Spustit audio