Finsko radikálně deregulovalo taxislužbu. Odlehlé vesnice tím přijdou o základní dopravní prostředek

10. červen 2018

Finsko počínaje 1. červencem zásadně uvolní pravidla provozování taxislužby. Padnou omezení za jízdné a bude také daleko snazší pořídit si licenci a provozovat taxi jako živnost.

Vláda ruší i oblasti povinné služby – jde o odlehlé enklávy, v nichž museli taxikáři ze zákona vozit pasažéry. Nyní je tato prodělečná povinnost mine. Finský tisk vítal tento týden reformu s opatrným optimismem.

Čtěte takéNa nákup i k lékaři. Službu senior taxi už nabízí téměř 70 měst a obcí v Česku

Deník Savon Sanomat vidí zejména rizika i šance pro venkovské oblasti. Jak píše, v malých obcích, kde již dříve došlo k redukci veřejné dopravy, je taxík základní dopravní prostředek. Zrušení povinné služby však zbaví taxikáře povinnosti obsluhovat méně lidnaté oblasti. „Bez zásahu státu tam taxíky nikdo nedostane,“ varuje list.

Podle něj by ale měly provoz taxislužby udržet radnice a samospráva. Vedle těchto rizik ovšem může liberalizace vést ke zkvalitnění služeb. Když teď bude snazší pořídit si licenci, může to totiž nakonec dopadnout tak, že v odlehlých venkovských oblastech budou mít taxikářů přebytek, zamýšlí se Savon Sanomat.

Jiný finský list Turun Sanomat nabádá k dotažení reformy za každou cenu. Argumentuje tím, že regulovaná taxislužba je dražší a pro zákazníky přináší řadu nevýhod. Na druhé straně přiznává, že i stávající systém vykazoval četná pozitiva. Člověk si mohl být jistý, že je řidič kvalifikovaný, auta kvalitní a cestování bezpečné.

Obecně platilo, že taxikářů byl ve Finsku nedostatek jedině na Prvního máje nebo na Nový rok. „Proto je třeba sledovat, jak reforma uspěje. Zákazníci i nadále potřebují kvalitní a bezpečné služby,“ uzavírá Turun Sanomat.

autor: rma
Spustit audio

Související