Nová Nova

21. květen 2003

Majitelé Novy včera jmenovali manažera finanční skupiny PPF jejím generálním ředitelem. Firma bez šéfa by byla předmětem spekulací, které neprospívají byznysu. Byznysu ovšem neprospívají ani dramatické změny, a tak je veřejnost ubezpečována, že s výjimkou pozastaveného pořadu Volejte řediteli se na programu nic nezmění. To, že se nezmění program ovšem neznamená, že vše zůstane při starém.

Pozorný divák například postřehne, že televize Nova bude nově spíše informovat o politice, než by se snažila politiku ovlivňovat, jak tomu bylo dosud. V krátkodobém horizontu majitelům dobře seřízeného stroje na peníze postačí nedopustit se ničeho, co by nová Rada pro rozhlasové a televizní vysílání učinila předmětem řízení o odebrání licence. Nově zatím nehrozí pokles sledovanosti a reklamní trh přijal personální změny klidně. Peníze na reklamu jsou do prázdnin naplánovány předem a po tradičně slabších ziscích v létě se o diváckém, a tím pádem i obchodním úspěchu Novy rozhodne na podzim. To je období, kdy se svádí boj o televizního diváka nabídkou co nejatraktivnějších programů.

Novu čeká první kritický podzim bez Vladimíra Železného. Mediální trh se v rozhodování, kam směřovat investice, zařídí podle toho, jak lidé z Novy odhadnou diváckou poptávku. To je ovšem disciplína, která pro experty na finanční toky představuje tenký led. Nelze dlouhodobě udržet čtyřicetiprocentní sledovanost, aniž někdo diváky z obrazovky přesvědčí, že k životu potřebují přesně to, co jim Nova nabízí. Pokud navíc sněmovna schválí zvýšení podílu reklamy v televizi veřejnoprávní, postavení Novy vůči zadavatelům reklamy se jistě zhorší. Včerejší personální rošáda na Nově naznačila, že odvolat Železného bylo snazší než ho nahradit.

autor: iho
Spustit audio

Více z pořadu