Nepovažuji se za umělce, považuji se za dobrého řemeslníka, říká Marek Vašut
Marek Vašut nemá rád pozlátko, ale vnímá ho jako součást své profese. „Komerce je částí umění. Většina kumštu je bez jakýchkoli iluzí šoubyznysem, s důrazem na druhou část toho slova,“ říká herec o své profesi.
„Většina herců jsou exekutivci. Nevymýšlejí si role, nepíší si vlastní hry. Považuji se sám za řemeslníka, v tom dobrém slova smyslu,“ dodává Vašut a poznamenává, že se cítí současně jako staromilský intelektuál.
Herec a dabér Marek Vašut absolvoval pražskou jazykovou základní školu v Ostrovní ulici. Po maturitě na gymnáziu Jana Nerudy pokračoval ve studiu a roku 1983 ukončil DAMU v Praze. Své první role hrál v Národním divadle v Brně, od roku 1985 do roku 1992 (s výjimkou let 1990–1991, kdy pobýval jako stipendista v Lee Strasberg Theatre and Film Institute v USA) vystupoval v Národním divadle v Praze. Po ukončení angažmá v ND odešel do svobodného povolání, podnikal v oblasti módy, herecky spolupracuje s televizí, zahraničními filmovými produkcemi, pražskými divadly a dabingem, moderuje společenské akce i televizní pořady.
Hvězdná fruktifikace
K rychlým vzletům hvězd je skeptický a s vyjadřováním sobě vlastním situaci na české popkulturní herecké scéně komentuje: „V dnešní době člověk potřebuje víc štěstí než um hrát. Nejrůznější hvězdičky jsou šoubyznysem vyrobeny za účelem jejich marketizace a fruktifikace,“ uvádí herec, který proslul zejména svou rolí boxera Vildy Jakuba ve snímku Pěsti ve tmě.
„Hlavní je prodat feeling, náladu, být provokativním, brutálně originálním, ne umět zpívat nebo hrát,“ podotýká.
Nepovažuji se za umělce, považuji se za dobrého řemeslníka.
Marek Vašut
Prudentia a stáří
Herec několikrát mluví i o tom, jak na sobě cítí příznaky stáří. „Vnímám na sobě neochotu se učit a přijímat nové věci s nadšením jen proto, že jsou nové. Ať už na ulici, nebo na sjezdovce, protože si člověk umí představit, jak ošklivé je to pak v nemocnici. Je to osifikace myšlení a opatrnost. Prudentia a zdrženliost. Jsem dnes mnohem pomalejší a ve svých soudech opatrnější. Názory má každý idiot. To je to nejsnazší. Otázkou je, jsou-li relevantní,“ říká.
Poslechněte si celý rozhovor Barbory Tachecí s Markem Vašutem. Po neúspěšném vzpomínání na název filmu, který herce zasáhl, opouští společně téma a vrhají se do osobního života herce a další konfrontace se stářím. Mimo jiné se dozvíte, proč host Osobnosti Plus vnímá konflikt mezi Ukrajinou a Ruskem jako pravdu uprostřed.
Související
-
Pragmatismus a využívání systému dnes funguje podobně jako za komunismu, říká Theodora Remundová
Režisérka a herečka Theodora Remundová uvede v letošním roce při příležitosti stého výročí založení Českoslovenké republiky dokument Moje století.
-
Smrt je pro tvůrce k ničemu, protože její zkušenost nevyužije, myslí si režisér Karel Smyczek
Jako režisér se vždycky herecky mihne ve svých filmech. Jako malý byl ale dětský herec. Proč se jeho doménou nakonec staly dětské filmy? Jak mu život změnila těžká nemoc?
-
Robert Sedláček: Útoky na veřejnoprávní média se mě dotýkají
„Necítím ani lítost, ani zklamání. Jestli si někdo myslí, že sedím doma a pláču nad projevem Miloše Zemana a trápím se tím, proč a co řekl, tak ne,“ říká Robert Sedláček.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.