Od nástupu do funkce Trump neúnavně útočí na média. Vyhýbá se některým reportérům, označuje tisk za „nepřítele amerického lidu“ a zpopularizoval pojem „fake news“, kterým znevažuje důvěryhodnost tisku. Důvěra veřejnosti ve zpravodajství je na rekordním minimu.
Zároveň se objevují důkazy, že se prezidentův skepticismus vůči médiím přenáší i na mladší generaci. Mnoho Američanů ve věku mezi 14 a 24 lety se domnívá, že tisk je předpojatý a pochybuje o správnosti přinášených informací, vyplývá z jednoho loňského průzkumu. Uvádí, že mladí lidé nepředpokládají, že by zpravodajské servery sdělovaly pravdu a nemají pocit, že by si zasloužily jejich důvěru.
Médiím se nedá věřit
Důvěryhodnost a hodnotu tradičních mediálních domů zpochybňují především teenageři. Na dotaz serveru Atlantic vyjadřovali nedůvěru vůči mainstreamovým médiím a opakovali Trumpovy názorově zabarvené charakteristiky jednotlivých zpravodajských médií. Prezidentovy tweety se podle nich staly nedílnou součástí běžného života, některé výroky dokonce zlidověly.
Americký prezident Donald Trump v souvislosti s vyšetřováním možného ovlivňování amerických prezidentských voleb ze strany Ruska, které vede zvláštní vyšetřovatel Robert Mueller, mluví o „honu na čarodějnice“. Šéf Bílého domu na Twitteru navíc nedávno napsal, že bývalý senátor Joseph McCarthy byl „dítětem“ ve srovnání s érou „Muellera a jeho bandy“.
„Nemyslím si, že by existovalo neutrální zpravodajství,“ říká devatenáctiletá Emma Neelyová z Tennessee. „Každý novinář a editor má své vlastní osobní předsudky. Cokoliv napíšou, je do jisté míry předpojaté,“ má jasno mladá žena.
Šestnáctiletá Angie s tímto výrokem souhlasí. Podle jejího názoru Trump svými výroky lidem vysvětlil, že médiím se nedá věřit. Upozornil je na to, že „existuje jakási předpojatost a že věci nemusejí být tak, jak se zdají,“ dodává studentka z New Yorku.
Virální Trump
Sociální média podle Atlanticu přinesla příležitost sledovat události v reálném čase. Mnoho teenagerů na Twitteru odebírá příspěvky prezidenta, dalších politiků, novinářů a zpravodajských serverů. I ti z nich, kteří Trumpa přímo nesledují, vědí prakticky o všem, co tweetuje. Jeho vzkazy nežijí pouze na samotném Twitteru – formou vtipných hlášek nebo takzvaných memů se šíří napříč ostatními sociálními sítěmi.
Je to přesně rok, co v úřadu prezidenta Spojených států amerických stanul Donald Trump. Při inauguraci slíbil, že vrátí Americe její velikost. Daří se mu prosazovat svou vizi „America First“ i 12 měsíců po vstupu do úřadu? Jaké předvolební sliby Trump splnil, a které naopak zůstaly nesplněny? A prospívá nový americký prezident Americe?
Trumpovi se podařilo upoutat pozornost mladých lidí jako předtím žádnému z předchůdců v Bílém domě. Mládež je tak velmi dobře informovaná o všem, co prezident dělá a říká. „Rádi o tom debatujeme, i když s ním třeba nesouhlasíme,“ vysvětluje šestnáctiletý C. J. Pearson.
Texaská učitelka Kathleen Carverová souhlasí, že za posledních několik let došlo k obrovským změnám. „Když jsem začínala učit, studenti se o aktuální dění nezajímali a neměli o událostech přehled. Dnes se o soudobých tématech baví, jako by to byly drby. Současné dění pro mladé lidi nabylo na významu,“ říká pedagožka.
Překvapilo ji, jak rychle se některé Trumpovy tweety uchytily ve třídách. „Když řeknu něco, co studenty překvapí, někdo zakřičí ‚fake news‘ a třída vyprskne smíchy,“ popisuje.
NYT už nejsou svaté
Z toho ale nutně nevyplývá, že by teenageři prezidentovy příspěvky brali vážně. I ti, kteří se považují za spíše konzervativní, si podle svých slov dělají legraci z nehoráznosti Trumpových výroků.
Novinářská práce bez důvěry veřejnosti nemá smysl. Průzkumy z poslední let ale naznačují, že lidé věří novinářům stále méně. Co je příčinou propadu důvěry v žurnalisty v České republice? „Nedůvěřující je člověk méně vzdělaný, nezaměstnaný nebo v nejnižší příjmové kategorii,” říká mediální analytik Jaromír Volek z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity, který je hostem Interview Plus.
Přestože se ale prezidentovým tweetům často smějí, jeho negativní hodnocení médií nepochybně ovlivnilo pohled mladých na některé servery, tvrdí Atlantic. Mnozí tak mají velmi silné názory na média jako CNN, New York Times, Washington Post nebo Fox News.
Učitelé se shodují, že musejí být opatrní v tom, z jakých zdrojů při výuce čerpají. „Sousloví New York Times kdysi bývalo svaté, dnes tomu už tak není,” upozorňuje středoškolská učitelka Laura Flemingová.
Mladí lidé ale zároveň pozitivně vnímají to, že mohou ovlivňovat mediální a politickou situaci v zemi. Mnozí z nich sice ještě nemohou volit, sociální média jim ale dávají prostor k vyjadřování vlastních názorů, uzavírá magazín Atlantic.