Mileniálové jsou netrpěliví a špatně snáší kritiku. Přizpůsobit se musí oni i firmy, myslí si Špicar

15. srpen 2017

Všichni o nich mluví, ale víme toho o nich velmi málo. Řeč je o mileniálech, generaci narozené na prahu digitální doby 80. a začátku 90. let minulého století. Dokáže tuzemský pracovní trh vytěžit z této generace její potenciál?

„Začínám vidět, že si firmy uvědomují, že tato nová generace nebude možná chtít dělat to, co generace předchozí, takže možná uvidíme nějakou menší revoluci na trhu práce,“ předpověděla v pořadu Pro a proti generální ředitelka české pobočky pracovní agentury Manpower Jaroslava Rezlerová.

Ta soudí, že s nástupem Průmyslu 4.0 se výroba změní. „Do pěti až deseti let uvidíme zásadní změny ve výrobních firmách, kde velkou část práce převezmou roboti. Ty budou muset řídit a spravovat lidé. Tady se výrazně promění potřeba typu kvalifikace.“


Mileniálové vyrůstají ve světě, který má nekonečné možnosti. A teprve když vstupují do světa práce, tak se jim ukazuje, že existují určité hranice, že nic není bezbřehé a musejí se přiblížit pravidlům... Až nám ale zestárnou, tak se trochu přizpůsobí podmínkám.Jaroslava Rezlerová

„Ve službách vidím zase nárůst potřeby nízkokvalifikovaných pozic pro lidi, kteří jsou dnes mileniálové, nechtějí budovat kariéru, ale chtějí si hlavně užívat svůj volný čas. To jsou dnes firmy schopné nabídnout v callcentrech, technologických a development centrech, kde je velký prostor pro flexibilitu.“

Rezlerová vidí jako silný rys této generace netrpělivost. „Jde o první generaci která se narodila do virtuálního světa. Žijí ve světě technologií, které jim umožňují být kdykoli kdekoli, sice ne fyzicky, ale virtuálně určitě.“

„Je pravda, že firmy musejí udělat změny ve svých nastaveních. Mileniál chce dnes pracovat jen čtyři dny v týdnu a celý víkend chce třeba surfovat. A když ho jako specialistu potřebujete, tak mu to musíte umožnit, protože nikoho jiného místo něj neseženete,“ upozornila ředitelka.

Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar je přesvědčen, že se situace liší podle oborů. „Start-upy a malé a střední firmy z oblasti nových technologií jsou už zakládány s touto novou perspektivou, často mileniály samotnými.“

„Česká ekonomika je ale postavena na průmyslů, velkých a exportně orientovaných výrobních firmách. Tam to bude trochu střet generací, protože přichází nová, která se chová o poznání jinak než pracovní síla, na kterou byli zaměstnavatelé zatím zvyklí.“


Mileniály se rád obklopuji. Mám ale problém s jejich netrpělivostí. Když přijdou do firmy, tak mají pocit, že během tří měsíců by mohli šéfovat. Také špatně snáší kritiku. Když jim vytknete cokoli, tak jste jim prý otrávil atmosféru ve firmě. A oni se chtějí prací bavit, takže pracovat nebudou.Radek Špicar

Podle viceprezidenta mileniálové nejsou líní. „Ale mají k práci jiný přístup. Je na zaměstnavatelích, aby tomu přizpůsobili fungování firem. Na druhou stranu si i mileniálové musí uvědomit, že existují určité hranice, které jsou nepřekročitelné.“

„Při práci na výrobních linkách home office nepřipadá v úvahu. Tady skutečně dochází už ke střetům generací a přístupu k práci.“

Na trhu práce se budou muset přizpůsobit jak mileniálové, také zaměstnavatelé. „Filozofie typu koho nevidím přes skleněné dveře v kanceláři, tak ten nepracuje, bude nepřijatelná, protože bychom přišli o ty nejlepší talenty, kteří to prostě nebudou akceptovat.“

„Mileniálové se ale nebojí kritizovat a pojmenovávat problémy u nadřízených. Vidím u nich respekt k těm, kteří si ho zaslouží. Funkce a hierarchie u nich nehraje roli, důležitou roli hraje přirozená autorita. A to je fantastická věc,“ chválil dnešní třicátníky Radek Špicar.

autoři: ves , oci
Spustit audio