Martin Horálek: Pacem in terris jako součást normalizační kolaborace

17. červen 2020

V těchto dnech si připomínáme 50 let od faktického vzniku organizace, která v období normalizace ovlivňovala život většiny katolíků v komunistickém Československu.

Posloucháte rádi komentáře a glosy? Všechny najdete na stránkách mujRozhlas.cz

Sdružení katolických duchovních Pacem in terris představovalo pro totalitní režim trojského koně, díky kterému mohli soudruzi proniknout za hradby přísně hierarchického a centralistického systému kléru.

Čtěte také

„Sdružení je dobrovolným zájmovým hnutím katolických duchovních, kteří se angažují v občanské činnosti při budování a rozvoji socialistické společnosti podporou programu Národní fronty,“ uvádí se v zakládacím dokumentu této organizace.

A aby snad nezůstal někdo na pochybách, byl vytyčen i hlavní cíl sdružení, které – opět cituji – „povede duchovní k tomu, aby spolupracovali při upevňování hodnot socialistického společenského řádu.

Organizace bude napomáhat k vytváření příznivých vztahů mezi církví a státem, a proto vyvine úsilí k podpoře mírových snah SSSR a ostatních socialistických zemí v boji za světový mír.“

Znalost vlastních proher

Pokud se vám zdá dnes nepochopitelné, že by se kdokoliv z kněží mohl stát členem podobně obskurního uskupení, pak vězte, že v českých zemích byl v 70. letech minulého století v Pacem in terris takřka každý třetí duchovní.

Čtěte také

V roce 1975 se sjezdu Pacem in terris účastnili všichni biskupové, a to včetně pozdějšího kardinála Františka Tomáška. A jak doplňuje církevní historik Jaroslav Šebek, při svých výzkumech nalezl dokonce i vězně z 50. let, kteří se o dvacet let později do této kolaborantské organizace zlanařit nechali.

O to větší respekt si zaslouží statečnost těch, kteří veřejně pozvedli svůj hlas ať už při vzniku Pacem in terris, nebo pak v mnohem masivnějším měřítku po roce 1978, kdy v Římě na papežský stolec usedl krakovský arcibiskup Karol Wojtyla.

Historie normalizačního sdružení Pacem in terris je fascinujícím příběhem lidské statečnosti i kolaborace. Ilustruje, jak hluboce srpen roku 1968 ohnul páteře i charaktery lidí, kteří sice na začátku dokázali být nezlomní ve své víře a přesvědčení, ale všudypřítomná atmosféra strachu a absence světla na konci tunelu nakonec dohnaly i je.

Čtěte také

Je také poučné sledovat, jak kněze, kteří byli v seminářích vedeni k bezvýhradné poslušnosti a loajalitě vůči svým nadřízeným, bylo mnohem snadnější zmanipulovat klamnou vějičkou všeobecného míru, než si je podrobit pomocí otevřeného násilí.

Neslavný konec kolaborantské instituce o deset let později ale také ukazuje, že často stačí jediný člověk, jakým byl v tomto případě papež Jan Pavel II., který zlu přestal ustupovat, nehledal kompromis ani žádný „modus vivendi“ – a to stačilo k tomu, aby zdánlivě zlomení a umlčení rychle našli ztracenou odvahu a s ní i sama sebe.

Je škoda, že se u nás o tak zvaných temných kapitolách normalizačních dějin tak málo mluví. Historie bývá jen málokdy černobílá a lidská slabost k ní patří stejně jako hrdinství. Ostatně, jak známo, znalost vlastních proher je tou nejlepší prevencí proti tomu, abychom je museli absolvovat znovu.

Autor je dramaturgem náboženské redakce České televize

Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.

    František Novotný, moderátor

    setkani_2100x1400.jpg

    Setkání s Karlem Čapkem

    Koupit

    Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.