Martin Fendrych: Třicítku Češi nechtějí, ještě k ní nedozráli

7. červenec 2023

Průzkum agentury Median pro Radiožurnál ukázal, že většina místních obyvatel odmítá plošně snižovat povolenou rychlost aut ve velkých městech. Vyhovuje jim současná padesátka, proti snížení na třicítku se staví 70 procent dotázaných. Nejvíc proti jsou muži a lidé ve věku 45 až 59 let. Naopak nejvíc pro snížení na třicítku jsou ženy a lidé nad 60.

70 procent proti plošné třicítce je hodně, ale nepřekvapuje to. Jsme typický „autonárod“, auto je pro nás stále ještě symbolem síly, prestiže a svobody. Roli hrají i protesty ekologických aktivistů Poslední generace, tedy lidí, kteří opakovaně blokovali pražskou magistrálu. Jejich akce se mnoha řidičům nelíbila, vžívali se do lidí, kteří seděli v autech a nemohli jet.

Čtěte také

Chybně byla podle mne položena otázka. Zněla: „Souhlasíte s tím, aby se ve velkých městech plošně snížila rychlost pro auta?“ Klíčové slovo tu bylo „plošně“. Samozřejmě by byl nesmysl, aby se jelo třicítkou na magistrále, na čtyřproudových silnicích a v málo obydlených částech města. A chyba je i v tom, že třicítku zaváděnou v hustě obydlených částech měst neprovází žádná osvěta.

Podle Světové zdravotnické organizace je riziko úmrtí chodce při nehodě s vozidlem 80 procent při nárazové rychlosti 50 km/h, ale jen 10 procent při nárazové rychlosti 30 km/h. Osmkrát méně.

Druhým klíčovým argumentem pro snížení rychlosti na třicítku je snižování hlučnosti. Světová zdravotnická organizace upozorňuje, že hluk patří spolu se znečištěním ovzduší mezi dva nejvýznamnější environmentální stresory s negativními dopady na veřejné zdraví. Dlouhodobé a pravidelné vystavení nadměrnému hluku má za následek poruchy spánku, nálady, soustředění, paměti, přináší s sebou vyšší riziko onemocnění srdce a je spojováno s vyšším výskytem obezity.

Nejsme Pařížané

Jako argument proti povinné třicítce se uvádí znečištění ovzduší. Podle vědců z francouzské agentury Cerema (Centrum pro studium a expertízu rizik, životního prostředí, mobility a územního plánování) automobil jedoucí konstantní rychlostí 30 km/h vypouští do atmosféry o 19 procent více oxidu uhličitého, než kdyby jel konstantní padesátkou. Problém je, že kupříkladu v Praze si o „konstantní padesátce“ můžete leda nechat zdát. Věčně trčíte v zácpě, popojíždíte a znečišťujete až bůh brání.

Martin Fendrych

Zaujalo mě a potěšilo, že pro snížení na třicítku jsou nejvíce ženy a lidé na 60 let. Ženy zřejmě daleko lépe chápou, že auto jedoucí padesátkou je pro jejich blízké, pro jejich děti, mnohem nebezpečnější než auto jedoucí třicítkou. Chápou, že by bylo krásné, kdyby se nemusely bát nechávat jít děti samy do školy. Ženy taky tolik neprožívají auto, není pro ně tak důležité. Život a zdraví vidí jako důležitější. Pro lidi nad 60 let to platí taky. Výzkum Medianu ale ukazuje, že ke třicítce jsme ještě nedozráli. Nejsme Pařížané.

Autor je komentátor Aktuálně.cz

Spustit audio