Libor Dvořák: Je nebe nad Krymem ukrajinské?

9. červenec 2014

Nebe nad Krymem je ukrajinské, tvrdí Kyjev a dělá vše pro to, aby využil podpory zejména Mezinárodní organizace pro civilní letectví. Ta je institucí, patřící pod křídla OSN, a proto se v prohlášení její tiskové služby ze 4. 7. zmiňuje, že její „pozice v této otázce se nijak nemění.

MOCL stejně jako dřív vychází z postojů OSN, což konkrétně znamená, že ve statutu Krymské autonomní republiky se žádné změny neuznávají. V praxi z toho plyne, že v souladu s evropským rozvrhem řízení letového provozu „patří Simferopolský okruh letových informací plně do kompetence Ukrajiny“.

Prohlášení přišlo poté, co ruské sdělovací prostředky začaly naopak hlásit, že Mezinárodní organizace pro civilní letectví podporuje ruský nárok na krymský vzdušný prostor. Organizace ovšem na druhé straně potvrdila, že hodlá „pokračovat v neformálních konzultacích všech zainteresovaných stran, především v zájmu bezpečnosti letecké dopravy nad Krymem“.

V praxi to znamená, že ruské letecké společnosti prozatím dál musejí na poloostrov létat oklikou přes Krasnodarský kraj. Jak prohlásil ruský ministr dopravy Maxim Sokolov, takhle to bude až do chvíle, kdy Ukrajina uzná ruskou suverenitu na krymském území.

Čtěte také

Počet letů z ruských měst na Krym se přitom s počátkem dovolenkářské sezóny zvýšil na celých 330. Krymské úřady byly ovšem nuceny přiznat, že počet cestujících ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o celou třetinu poklesl.

Ukrajinské ministerstvo spravedlnosti je přitom toho názoru, že ruská strana bude nucena Kyjevu zaplatit vysoké pokuty za porušování ukrajinského vzdušného prostoru nad Krymem, který byl údajně narušen už v 3300 případech. Doposud úhrnná suma těchto pokut prý představuje v přepočtu asi 400 milionů korun. Podle slov šéfa rezortu Pavla Petrenka Ukrajina už podala příslušnou žalobu.

Turistika na Krymu: Letošní sezóna bude zřejmě ve znamení odlivu západních turistů, pocítí to i známé letovisko Jalta

Ministr předpokládá, že ruská strana se bude proplácení pokut vyhýbat, a tak mohou problémy vzniknout nejen pro ruské letecké společnosti, které na Krym létají, ale i pro turisty, kteří jejich služeb využívají.

Otázkou samozřejmě je, zda bude v silách Ukrajiny, a třeba i s podporou mezinárodního společenství, své nároky vymáhat. Zatím je to v praxi nemyslitelné.

Jak to tak vypadá, svět už se de facto s ruskou anexí Krymu smířil a je otázka, zda se s ní, například na základě dohody, že Rusko zbytek jihovýchodu Ukrajiny nechá na pokoji, nesmíří i de iure – přes všechna dosavadní prohlášení...

autor: ldo
Spustit audio