Kvalitní vzdělání jen pro pár Čechů, aby vyrostla levná pracovní síla? Právě proto chce stát povinnou maturitu z matematiky, myslí si spoluvlastník gymnázia Ondřej Kania
Proč tolik maturantů propadlo a nezvládlo test z matiky? Je povinná maturita dobrým, nebo špatným krokem? Co by pomohlo? Odpovídá teprve 25letý spoluvlastník JK Education a Pražského humanitního gymnázia Ondřej Kania.
Skončily maturity, „v kapse“ je ale bohužel všichni nemají. Letos totiž z matematiky propadlo přes 20 % studentů, z češtiny pak přes 10 %. Ministerstvo školství ale stále trvá na povinné zkoušce z dospělosti z matiky, a to už od roku 2021. „Neúspěšnost je opravdu strašlivá. Zvlášť, když si uvědomíte, že propadli ti, co si maturitu z matematiky vybrali dobrovolně,“ myslí si Ondřej Kania.
Vypovídá to pak o jediném: výuka matematiky je špatná. Naštěstí ne všude. „Primárně to jsou totiž střední odborné školy (SOŠ) a učiliště. Pro exministry školství a další politiky je to periférie, o které se nemluví a kam ani nehodí peníze. Nějak přitom zapomínají, že nám tady vzniká nová sociální segregace.“
Na učnáky se podle hosta všichni dívají skrz prsty, jako něco méněcenného. „Přitom jim nejsou schopni pomoct, aby testy zvládli. Zaděláváme si tak na obrovský sociálně ekonomický problém,“ varuje Kania. Na učilištích končí „trojkaři“, které tak prý automaticky označíme za „hloupější“, a když pak propadnou u závěrečných zkoušek, chodili do školy zbytečně.
Strašák jménem matematika
Je matematika strašákem studentů? „Určitě ano, protože děti jsou, už od nějakého prvního ročníku střední školy, v permanentním, latentním stresu a strachu. Přičemž si ale vůbec nemyslím, že by střízlivá míra stresu nebyla zdravá. Tento strach to ale není.“
Podle spolumajitele gymnázia je tady ještě mnohem důležitější problém. „Když se podíváte na vyjádření minulých ministrů, ředitelů Cermatu a taky průmyslníků, uvidíte, že podle nich by tady maturitu mělo mít jen minimum lidí. To znamená, že jsme v EU jediný národ, který je relativně svobodný, relativně bohatý a přitom chce, aby měl stále míň vzdělané občany.“ Proč, když se zároveň neustále volá po chybějících odbornících technických oborů?
Kania v tom vidí úplně jinou motivaci než deklarovaný nedostatek odborníků. „Průmyslníci totiž chtějí, aby jim školy vytvářely levnou pracovní sílu. Česká republika by ale přece měla chtít, aby většina 14−15letých uměla perfektně cizí jazyky, aby dostali co nejslušnější vzdělání napříč celé populace. A to, jestli někdo pak bude dělat truhláře, se nerozhodovalo na základě známek z 9. třídy, ale podle toho, jestli tím truhlářem doopravdy chce být.“
SOŠ vyrábějí levnou pracovní sílu
S tím pak souvisí i další důvody, proč ministerstvo stále trvá na povinné maturitě z matematiky. „Volá se tady po tom, aby se nezakládala nová gymnázia, ale spíš odborné školy a učiliště. Na ně se pak dostanou právě ti, kteří mají pocit, že by maturitu z matiky nezvládli. Raději tak půjdou na SOŠ.“ Tento druh škol prý ale bude těžko produkovat budoucí studenty univerzit, spíš se takoví absolventi rychleji dostanou do pracovního procesu a firmy hravě získají i levnou pracovní sílu.
Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu.
Související
-
Petr Hartman: Školami obchází strašák maturity z matematiky
Radši budu maturovat z něčeho jiného, než z matematiky. Takto letos uvažovaly téměř tři čtvrtiny studentů. Ti, kteří si více věřili v „počtech“, se nakonec přepočítali.
-
Maturita bez obleku a lodiček. Zkoušku z dospělosti skládají i kynologové v Humpolci
Studenti posledních ročníků středních škol skládají zkoušku z dospělosti. Na České zemědělské akademii v Humpolci maturují mimo jiné kynologové.
-
Letošní státní maturity dopadly nejhůř za poslední čtyři roky
Výsledky letošních státních maturit jsou nejhorší za čtyři roky. Matematiku nezvládla skoro čtvrtina studentů. V němčině jich neuspělo téměř 22 procent. Podle minis...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.