Kristina Žantovská: Mlčení je souhlas
Říkám si, co by se stalo, kdyby se celá Evropa domluvila, ale opravdu celá, a ve stejný den a stejnou hodinu se sešla na náměstích hlavních měst, obrátila se k východu, tak jak se Arabové obracejí k Mekce, a směrem k moskevskému Kremlu zakřičela: Putine, vzdej to! Nechceme válku! Otřásla by se okna tvrze Vladimira Putina? Zachvěl by se monstrterorista ve svém bunkru? Ale i kdyby ne, to gesto by za to stálo.
Na jedné z našich scén mělo hostovat srbské divadlo z Bělehradu. Divadlo, které má nějakou integritu a není jenom stagiona, si přirozeně hlídá, jaká „spojenectví“ s ostatními divadly vytváří.
Čtěte také
Lastavica, krajanský spolek občanů bývalé Jugoslávie, kteří k nám utekli během balkánské války, hostování organizoval. V Bělehradě se konala masová demonstrace na podporu Ruska, chtěli jsme vědět, zda se bělehradský Bitef Teatar veřejně distancuje od Putinovy agrese. Divadlo na náš dotaz neodpovědělo, na jejich stránkách není o válce ani zmínka.
Komukoli ze zahraničí teď poskytneme jeviště, vyjadřujeme tím názorový a v době války i etický a morální postoj. Zvlášť když jde o veřejnou instituci, kterou divadlo je, o to víc, když je financované velkou měrou ze státních peněz. To je případ náš i bělehradského divadla.
Zasela se hluboká nedůvěra
Čtěte také
Jak můžeme „současnou politickou moc v Srbsku srovnávat s celým srbským národem a kulturním projektem svobodných umělců?“ napsala nám Lastavica. Spolek má zkušenost, že přestože se v ní sešli lidé všech etnik, z nichž si některé za balkánské války podřezávaly bratrovražedně krky, dokáží tady spolu žít v úctě a míru.
Jakmile ale argumentují „národem“, rozsvítí se mi červená. Na scénu plíživě nastupuje nacionalismus a těžko se hledají argumenty.
Zopakujme si tedy, co se v Srbsku děje. Tamní vláda jako jediná v Evropě (mimo Běloruska) neuvalila na Rusko sankce a neuzavřela vzdušný prostor ruským dopravcům. Aerolinie Air Serbia dál létají do Moskvy a přes Bělehrad odvážejí rodiny ruských oligarchů do Evropy. Spojenectví Srbska s Ruskem má historické kořeny a po vojenském zásahu NATO proti Srbsku Slobodana Miloševiče se jenom prohloubilo.
Čtěte také
Je naivní si myslet, že umělci stojí nad, pod nebo mimo politiku, zvlášť v takhle vyhrocené chvíli. Humanistické fráze o nezávislosti umělců ráda používá propaganda a bezzubá diplomacie.
Po benefici pro Ukrajinu přemýšlíme o tom, jak pomoct a případně i zapojit ukrajinské a možná i ruské divadelníky, kteří už před Putinem utíkají, do našeho divadelního organismu.
Suma sumárum a na pozadí toho, jak Putin realizuje de facto genocidu ukrajinského národa a devastuje jeho zemi, se vůbec nic nestalo. Srbové nepřijedou k nám a my nepojedeme tam. Ale zasela se hluboká nedůvěra a rozčarování. Vystavěla se zeď. Snad nebude stát na věky.
Autorka je publicistka a divadelní dramaturgyně
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.