Kosmický tahač Jupiter

20. březen 2015

Americká firma Lockheed Martin začala s vývojem univerzálního urychlovacího a dopravního stupně, tzv. kosmického tahače, který zvládne nejen dopravovat náklady na různé oběžné dráhy kolem Země, ale i do mnohem vzdálenějších oblastí, třeba k Měsíci, k asteroidům nebo k Marsu. Tahač dostal název Jupiter.

Jupiter se svým obecnějším zaměřením bude lišit od všech dosavadních kosmických nákladních lodí, jakými jsou například ruský Progres nebo evropská loď ATV (Automated Transfer Vehicle), jejichž operační oblast je omezena na oběžnou dráhu kolem Země. Totéž lze říci i o nákladních variantách soukromých amerických kosmických lodí Cygnus a Dragon. Svojí všestranností se bude lišit také od ruského urychlovacího stupně Fregat, jehož prakticky jediným účelem je dopravovat družice nebo kosmické sondy na vyšší či speciální únikové dráhy, tedy směrem ven z oblasti gravitačního působení Země. V zásadě tak jde o zcela unikátní kosmický dopravní prostředek, jakým zatím žádná kosmická agentura nedisponovala, i když podobné plány existovaly už několik desítek let.

V podstatě u toho systému nejde jen o samotný tahač, tedy o samotný urychlovací systém s motory a zásobami paliva, ale o propojení tahače Jupiter s připojeným dopravním modulem či nákladním kontejnerem s názvem Exoliner, který může dopravovat jak různé náklady, tak se ovšem může někdy stát i doplňkovým obytným či servisním modulem pro případnou stavebnicovou kosmickou loď, letící k Měsíci nebo k ještě vzdálenějším objektům sluneční soustavy. Jupiter s modulem Exoliner se tak mohou připojit například ke kosmické lodi Orion. Samotný Exoliner je vyvíjen ve spolupráci s evropskou firmou Thales Alenia Space, která je výrobcem už zmíněné nákladní lodi ATV. Jeho nákladní kapacita bude činit asi 5 tun hermetizovaného nákladu a 1,5 tuny nákladu nehermetizovaného.

Firma Lockheed Martin se chce se svým nákladním systémem Jupiter/Exoliner ucházet o zakázky NASA při zásobování Mezinárodní kosmické stanice po roce 2018

Firma Lockheed Martin se chce se svým nákladním systémem Jupiter/Exoliner ucházet o zakázky NASA při zásobování Mezinárodní kosmické stanice po roce 2018. Tahač Jupiter bude navíc schopen náročných manévrovacích a tankovacích operací přímo na oběžné dráze a bude mít také k dispozici vlastní robotický manipulátor. Ten bude sloužit jak při vykládce či výměně nákladů, tak i při zachycování během přibližovacích manévrů s jinými moduly, kosmickými loděmi či stanicemi. Tahač Jupiter také může permanentně pendlovat mezi nižší a vyšší oběžnou dráhou.

Systém představuje propojení tahače Jupiter s připojeným nákladním kontejnerem Exoliner

Zdroje: Aviation Week

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio