Koordinátor projektu Polaď Prahu: Lidé si nejvíce stěžují na nepřehlednost dopravy

21. únor 2017

Vtáhnout obyvatele hlavního města do proměny pražské dopravní infrastruktury si dal za úkol projekt Polaď Prahu. Právě stav hromadné dopravy a příslušné infrastruktury patří k nejčastějším stížnostem Pražanů. „Zpoždění je problém hlavně okrajových částí Prahy a vazby na Střední Čechy, tam asi musíme nejvíce přidat,” říká ve vysílání Českého rozhlasu Plus koordinátor projektu Daniel Šesták.

Projekt podle koordinátora vznikl kvůli tomu, že Praha potřebuje koncepci rozvoje dopravy v dalších patnácti letech. „Chceme nastavit tuto koncepci tak, aby se jednotlivé složky dopravního systému vzájemně doplňovaly a ve městě si nepřekážely,” vysvětluje Šesták.


Až budeme mít základní stavební kameny, tak začneme hledat jednotlivá opatření. Těch bude určitě kolem 200. Daniel Šesták

Projekt se netýká jen Prahy, jeho součástí je i napojení na Středočeský kraj. „Praha a Střední Čechy jsou čím dál více propojené, ten trend je jednoznačný. Problémy, které mají Středočeši v dojíždění do Prahy se promítají do Prahy jako takové,” říká koordinátor projektu.

Polaď Prahu má za sebou svoji první část, která hodnotila, v jakém stavu je doprava ve Středních Čechách. „Do toho jsme už veřejnost zapojili. Nyní budeme přemýšlet o nejlepší možné vizi pro mobilitu na dalších patnáct let. Tam chceme opět zapojit veřejnost,” popisuje host.

Občané se zapojí dvěma způsoby. Zaprvé proběhne sociologický průzkum, pak proběhnou panelové diskuze s veřejností. „Tam budeme diskutovat tváří v tvář o tom, co by se v Praze mělo změnit a jakým způsobem toho nejlépe dosáhnout,” shrnuje Šesták.

Nepřehledná a zpožděná doprava

Z podnětů, které projekt získal vychází, že v oblasti veřejné dopravy občanům Prahy nejvíce vadí složitost a nepřehlednost. „V autobusové dopravě si lidé často stěžují na zpoždění, na to, že nestíhají navazující spoj, se kterým počítali. Zpoždění je problém hlavně okrajových částí Prahy a vazby na Střední Čechy, tam asi musíme nejvíce přidat,” vyjmenovává host.


V autobusové dopravě si lidé často stěžují na zpoždění, na to, že nestíhají navazující spoj, se kterým počítali. Daniel Šesták

Výsledek projektu by měl být podle Šestáka na světě do poloviny roku 2018. „Do té doby nás čeká ještě spousta práce, musíme připravit společnou vizi mobility. Až budeme mít základní stavební kameny, tak začneme hledat jednotlivá opatření. Těch bude určitě kolem 200,” myslí si.

Evropská unie požaduje takový plán od všech větších měst. Praze tak hrozí, že pokud projekt nestihne svoji práci dokončit do roku 2018, nebude moci čerpat peníze z evropských fondů. „Průběžně to konzultujeme s ministerstvem dopravy, takže oni přesně vidí, v jaké jsme teď fázi. Budeme se snažit harmonogram dodržovat, zatím jsme na tom dobře. V březnu se pustíme do diskuzí s veřejností, pak budeme mít tři čtvrtě roku na návrhovou část. Bude to intenzivní čas, ale měli bychom to stihnout,” říká Šesták.

autoři: rkr , vis
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.