Kellnerovi šlo o vydělávání peněz, uměl jednat s politiky tak, aby z toho prospíval, hodnotí Fischer

29. březen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Petr Kellner

V sobotu zemřel při pádu vrtulníku nejbohatší Čech Petr Kellner. Magazín Forbes jeho majetek odhadl na téměř 400 miliard korun. Kellnerovy podnikatelské začátky spojuje komentátor týdeníku Euro Petr Fischer s kuponovou privatizací v roce 1992. „Startem byla první půjčka na reklamní kampaň. Kellner šel do kuponové privatizace jako ostatní, aniž by měl nějaké peníze,“ připomíná.

Na získávání kuponových knížek si musel půjčit a udělat velkou reklamní kampaň, která nakonec vyšla přibližně na 40 milionů. Do rozjezdu skupiny PPF se zapojili třeba Štěpán Popovič, Jaroslav Přerost nebo Milan Vinkler a na reklamní kampani se podíleli i čeští herci a režiséři, popisuje začátek devadesátých let Fischer.

Čtěte také

Skupina se nakonec zapsala mezi nejúspěšnější investory v rámci kuponových privatizací a vytvořila pro Petra Kellnera prostředí, kde mohl rozvíjet svůj talent jak pracovat s penězi a investicemi.

Zlomovým okamžikem byl ale podle komentátora rok 1996: „Tehdy získal Českou pojišťovnu a s ní i síť všech pojištěnců v České republice. Pak se s pojišťovnictvím dostal i do světa.

Přestože dodnes existují spekulace o problematické spolupráci s některými politiky, Fischer je toho názoru, že nešlo o přímočarou korupci. „Dokázal zkrátka pracovat i s politiky – nabízet jim své služby a za ně zřejmě i nějaké protislužby. Prostě se orientovat v systému, aby to prospívalo jeho společnosti. Síť kontaktů k velkému podnikání patří všude na světě.“

Čtěte také

Host Speciálu dodává, že v zemích, jako je Čína, to koneckonců bez spolupráce s politickou garniturou ani nejde. „A když už se do takové velké sítě dostanete, musíte se v tom nějak pohybovat.“

Primární orientace Kellnerových investic mířila na dlouhodobé výnosy. Také proto se v posledních letech orientoval spíš na zahraničí, hlavně na východ a státy jako Rusko nebo Čína. I v České republice ale nedávno znovu investoval – koupí soukromé televize Nova nebo transakcemi v oblasti zdravotnictví.

„Neměl svůj obor, který by chtěl rozvíjet, vždycky šlo o ty investice a o to, aby vydělávaly peníze. Nešlo mu primárně o to, aby vzniklo něco užitečného,“ uzavírá.

Kdo zdědí podnikatelské impérium?

Hosty byli:
Zuzana Švejdová, ekonomická redaktorka, Český rozhlas
Petr Fischer, komentátor týdeníku Euro
Zuzana Kubátová, ekonomická redaktorka serveru SeznamZprávy
Martin Hála, sinolog a ředitel projektu Sinopsis.cz

Skupina PPF v pondělí oznámila, že řízením veškerých aktivit byl pověřen jeden z akcionářů Ladislav Bartoníček. Co přesně ale bude se skupinou dál, zatím není jasné, tvrdí ekonomická redaktorka serveru Seznam Zprávy Zuzana Kubátová.

„Žádné z Kellnerových dětí ale jeho pozici nepřevezme, některé jsou malé a ty starší mají jiný životní program.“

Kubátová je přesvědčená, že PPF nemá šanci najít za tragicky zesnulého Kellnera plnohodnotnou náhradu. „Byl to silný lídr, který svou funkci nevykonával jen formálně, nenechával za sebe rozhodovat manažery.“

Poslechněte si celý audiozáznam Speciálu Lucie Vopálenské.

autoři: Lucie Vopálenská , Zuzana Marková
Spustit audio

Související