Kazí streamovací služby filmový byznys? Splývání platforem je nevyhnutelné, soudí filmová kritička Bláhová
Na letošním předávání filmových Oscarů se s napětím očekávalo, jak uspěje streamovací platforma Netflix, která měla na tomto ročníku cen Americké filmové akademie nejvíce nominací. Jak se mění vztah hlasujících ke streamovacím službám, které podle některých kazí filmový byznys?
Zástupce provozovatelů kin Martin Pošta upřednostňuje klasické uvedení v kinosálech, filmová kritička Jindřiška Bláhová považuje splývání platforem za nevyhnutné.
Čtěte také
„Poslední rok neukázal, že by lidé volili stream před návštěvou kina. Důležitá je otázka holdbacku, tedy doby, kdy bude film exkluzivně v kinech, než se dostane na další platformy,“ vysvětluje předseda představenstva Asociace provozovatelů kin Martin Pošta.
On sám zastává konzervativní postoj, tedy že Oscaři jsou filmová cena. „Je proto dobré mít základní pravidlo, aby se o sošku mohl ucházet film, který splní základní pravidlo klasického nasazení v kinech.“
Streamovací platformy mohou pomoci kinu a minulý rok ukázal, že pro něj nejsou hrozbou. Naopak můžeme vnímat pozitivně, že se divák naučil platit za autorský obsah... Kinaři se už dnes vůči streamovacím platformám tolik nevymezují. Spíš si přejí, aby filmy, které si podle nich zaslouží velké plátno, na něm mohly být promítnuty, a tak v těchto nejlepších podmínkách byly nabídnuty divákům.
Martin Pošta
Oscarové pravidlo klasického nasazení v kině je už roky dáno. „Sedm dní v jednom kině v Los Angeles. Teď se volá po změně podmínek, což ale není nutné... Je ale určitě správně, aby film, do kterého bylo hodně investováno a je velmi kvalitní, měl divák možnost zhlédnout právě v kinosále.“
„I Netflix si uvědomuje, že kina potřebuje, protože chce získat známé tvůrce, a ti trvají na klasickém v kině a chtějí dodržet slavnostní tradici aspoň minimálního uvedení v některých kinosálech. Vidíme také ale, že si streamovací platformy pořizují vlastní kina,“ dodává Martin Pošta.
Jde jen o vnitroprůmyslovou debatu
Čtěte také
„Streamovací služby filmový svět ovlivňují pozitivně i negativně, podle toho kdo se dívá. Netflix není žádný strašák. Technologické změny se děly, dějí a budou se dít,“ věří filmová kritička Jindřiška Bláhová.
Podle ní jde o vnitroprůmyslovou debatu, kterou už dříve rozpoutali režiséři jako Steven Spielberg a další. „Netflix je ale také členem NPAA, která sdružuje hollywoodská studia, takže je součástí systému.“
Nevidím problém v tom, že se diverzifikují platformy a že je možné se dívat na určitý typ filmu nebo seriálu na mobilu nebo menší obrazovce. Netflix má i podle filmařů pozitivní vliv v tom, že čím víc divák konzumuje audiovizuální obsah, tím má tendenci i mnohem častěji směřovat do kin za kolektivním zážitkem na velkém plátně. To malá plátna neumí a je v pořádku, že existují vedle sebe.
Jindřiška Bláhová
Debata o tom, jestli je Netflix televize, nebo filmové studio a jestli film dělá uvedení v kinech, je prý lichá. „Splývání platforem je prostě nevyhnutelné. Filmy splnily pravidlo, takže mohou soutěžit. Jsou strategicky uvedeny v kinech, což je v pořádku.“
„Neměli bychom diktovat společnosti, která vyrábí film, kde ho má uvádět, a kde ne... Netflix si filmy stejně jako ostatní uvádí, kde chce. Jeho portfolio je obrovské, vyrábí i snímky vyloženě filmové, takže je chce uvést do kin, protože to je nějaká prestiž,“ shrnuje Jindřiška Bláhová.
Související
-
Netflix začal přidávat dabing k akvizičním titulům, HBO GO kontruje atraktivním obsahem
Netflix je zatím jedinou online videotékou (VOD) na našem trhu, která nabízí lokalizované prostředí a obsah s dabingem nebo formou titulků v nejvyšší obrazové kvalitě.
-
Na příchod „streamingových válek“ se připravujeme od roku 2012, prohlásil šéf Netflixu
Netflix se chce podle Reeda Hastingse nadále zaměřit na originální obsah a nebude poskytovat sportovní přenosy, jako to dělá například v omezené míře konkurenční Amazon.
-
Obsahový šéf Netflixu: Lidé budou nuceni platit za více streamingových služeb
Ted Sarandos potvrdil, že si Netflix zachová exkluzivitu a nebude vlastní obsah poskytovat konkurenci.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.