Karel Hvížďala: Proč máme veřejnoprávní média

17. únor 2020
Česká televize - hlavní budova na Kavčích horách v Praze

Za předobraz veřejnoprávních vysílačů lze považovat BBC, jak ji definoval 38letý John Reith v roce 1927, když převedl po pěti letech British Broadcasting Company na Corporation.

Učinil tak, když si při generální stávce v roce 1926 uvědomil, že jeho stanice nedala stejný prostor stávkujícím a stranila vládě. Zároveň získal dojem, že už dlouhodobě podléhá tlakům majitelů na komercionalizaci vysílané hudby, aby se zvyšovala poslechovost.

Obě tyto skutečnosti chápal jako selhání, protože nadržování vládě manipulovalo s veřejným míněním, místo aby napomáhalo vzniku svobodného názoru. Podobně mělo podle jeho představ prestižní médium vysílat nejrůznější hudební žánry, aby si lidé mohli sami vybrat. Razil zásadu: ve veřejnoprávních médiích má mít rozhodující roli služba, ne sledovanost.

Čtěte také

Majitelé médií chtějí logicky co nejvíc vydělávat (proto pouštějí na obrazovku jen přitažlivé celebrity) a stát chce ukázat sám sebe v nejlepším světle (proto zatajuje problémy). Kvůli zmíněné selekci, kterou provádějí státní a soukromá média, tedy cenzuře, vznikla veřejnoprávní konstrukce. To byl také důvod, proč po zkušenosti se Stalinem a Hitlerem byl tento princip přenesen po roce 1945 osvětovými okupačními důstojníky vystudovanými v Oxfordu či na Harvardu do SRN, kde se zrodil taky název „Öffentlich-rechtliche Sendeanstalten“.

Nejen vysílání

V 60. letech minulého století veřejnoprávní model přijaly i Spojené státy americké a založily Public Broadcasting Service (PBS), který provozuje rádio a televizi. Starý model, který předpisoval veřejnou službu privátním vysílačům, byl dražší a zaměstnával příliš mnoho úředníků kontrolujících plnění této služby. Rozdíl mezi evropskými veřejnoprávními institucemi a PBS je jen v tom, že v USA nesmí mít v jejich vysílačích majoritu stát, města, univerzity, církve atd. Ve staré Evropě se veřejnoprávní model rozšířil v 70. letech.

Čtěte také

Ještě je třeba dodat, že rozpočet ČT je vyšší také proto, že platí síť domácích a zahraničních korespondentů, stará se o národní i mezinárodní obrazový archiv, restauruje ho, digitalizuje a obhospodařuje obrovský fundus. Financuje také hrané filmy, což privátní subjekty nedělají. A podobně i Český rozhlas spravuje obrovský zvukový archiv, vysílá pro menšiny a tak dále.

Zrušit, či nezrušit?

Rady nebo v Anglii Boards mají za úkol oddělit vysílače od vlivu politiků a byznysmenů a kontrolovat plnění veřejné služby a hospodaření. To se politikům nikde na světě nelíbí. Proto jsou tato média často cílem kritiky (viz Anglie, kde kvůli brexitu na BBC útočily obě strany), ale kromě krajní pravice a levice se nikdy nikde neuvažovalo o jejich zrušení.

Diskuse se vedou jen o změnách kvůli nové situaci na mediální krajině, kterou vyvolal hlavně internet. Naopak veřejnoprávní instituce jsou považovány za jeden z pilířů demokratického uspořádání států.

Karel Hvížďala

Důvod je zřejmý: veřejnoprávní média připomínají, na jakých hodnotách je stát postaven, a upozorňují na to, když se někdo ústavu či spojenecké závazky snaží obcházet. A hlavně vytvářejí takzvané sjednocující prostředí, které umožňuje domluvu a tvorbu již zmíněného veřejného mínění tím, že překládají ptydepe politiků, blemblem řeč PR agentur, emocionální ejakulaci bulváru a sociálních sítí do přirozeného jazyka. A na druhé straně s přiměřeným zjednodušením tlumočí do srozumitelného jazyka oborové slangy.

Vlastně dělají totéž, co dělali v 18. století encyklopedisté Diderot s d’Alembertem. Dnes jsou encyklopedisté slavní, původně však byli taky kritizovaní. Ale svoji úlohu si dokázali prosadit. Stejný úkol stojí před námi.

Autor je publicista

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.