Kampaně proti politické kultuře

6. leden 2006

Billboardová i inzertní kampaň, vztahující se k k současnému ministrovi zdravotnictví Davidu Rathovi, jsou přinejmenším nestandardní. První z nich, za kterou stojí zatím neznámý autor, varuje před politikou ministra, která prý škodí zdraví. Paroduje upozornění u tabákové reklamy.

Druhá kampaň je přímo z dílny ministerstva zdravotnictví a na stránkách tiskové placené inzerce vysvětluje kroky ministerstva. Obě kampaně svým provedením škodí, nikoliv zdraví, ale důvěře v politiku.

Za billboardovou kampaní bezesporu stojí odpůrci ministra, kterých je všude požehnaně, nicméně opoziční ODS a nespokojení lékaři autorství odmítají. Ať je to jak chce, ministr zdravotnictví by neměl být tímto způsobem zpochybňován. Zvláště, kdy se jedná o parodii na skutečné, závažné upozornění. Ať už si o krocích ministra myslíme, co chceme, neměla by jejich kritika zpochybňovat samou důvěryhodnost politiky jako takové. To se totiž nakonec může obrátit proti všem. Na místě by spíše byla věcná polemika. Pravda, je to složitější a méně efektní, ale je to jediná možná cesta. Silácká gesta, které tolik vidíme v české politice, ji ještě více znevěrohodňují, i politický boj by měl mít svá pravidla a meze.

Ministerskému inzerátu je ale také možné ledacos vytknout. Na jedné straně je snaha ministra informovat veřejnost pochopitelná a proti kritických kampaním by měl dostat slovo. Toho se mu ale přece dostává v míře vrchovaté, ve všech médiích, není snad dne, aby ministr zdravotnictví nebyl přímo na prvních stranách novin a v hlavních vysílacích časech. Pokud by chtěl uceleně něco sdělit, noviny by jistě uveřejnili jeho článek a televize daly prostor. K čemu tedy inzerát z peněz daňových poplatníků?

Ale i kdybychom tento způsob přijali sice na hranici etiky a problematický, ale přece jen ještě přijatelný, proč celou čtvrtinu inzerátu tvoří evidentně naaranžovaná fotografie ministra? Co touto fotografií se daňovým poplatníkům, který inzerát zaplatili, vlastně sděluje? Že ministr vypadá jako z reklamy na kosmetickou firmu? To nade vší pochybnost nesouvisí s informováním veřejnosti, ale zcela určitě s jiným faktem, totiž s tím, že ministr David Rath je jedním z krajských volebních lídrů ČSSD. A to by si měla platit strana sama, ostatně, právě na to dostává také příspěvek ze státního rozpočtu.

V samotném textu inzerátu je možné pochopit skutečné vysvětlování postoje ministerstva k závažným otázkám. Co tam ale hledá jakési poděkování zdravotníkům za jejich nasazení a erudici? Patří jim prý naše poděkování. Čí poděkování? Ministerstva, veřejnosti, nebo ministra osobně? K tomu by přece skutečně spíše měly říci své pacienti. V závěru textu inzerátu je pak odkaz na webovou stránky České lékařské komory, kde je možné nalézt volnou kapacitu lékařů.

Inzerát tedy propaguje ministerstvo, ministra, zdravotníky a také Lékařskou komoru. Každý si může odpovědět sám, zda-li je vhodné ho financovat z peněz ministerstva.

Obě kampaně nám tedy opět ukázaly bídu české politiky, kde se užívají způsoby, které v konečném důsledku vedou k tomu, čeho jsme svědky, k malé důvěře občanů v politiku a především politiky.

Spustit audio