Kampaň Nemyslíš-zaplatíš ještě přitvrdí

18. duben 2009

Asi jen málokoho nechal chladným spot, ve kterém miminko prolétne předním sklem, protože jej maminka na "ten kousek" cesty nepřipoutala do autosedačky. Zdá se, že v tomto případě se spot kampaně Nemyslí-zaplatíš trefil na úrodnou půdu. Znám lidi, kteří od chvíle, co ho viděli, zásadně poutají sebe i své děti, přestože předtím nad tím občas mávli rukou. A i kdyby takovýchto lidí bylo jen pár, pak se určitě tato kampaň vyplatila. A tak není divu, že se chystá její další pokračování.

Kampaň Nemyslíš-zaplatíš spustilo ministerstvo dopravy loni na podzim a všichni zainteresovaní jsou zatím opatrní v hodnocení její úspěšnosti.

"Cílíme na skupinu od 18 do 60 let, to znamená ti, kteří mohou řídit. Jsem si stoprocentně jist, že jsme opravdu všechny minimálně jednou zasáhli, ale jestli jsme je ovlivnili, to si zatím neodvažuji říct," opatrně konstatuje Jan Faflík vedoucí projektu.

Tento projekt má upozornit na agresivitu a alkohol za volantem, používání bezpečnostních pásů a dodržování pravidel. Ale možná může být i odvážnější, protože poslechněte si, co odpovídali řidiči, když jsme se jich ptali, co si myslí o kampani Nemyslíš-zaplatíš?

"Líbí se mi, má to něco do sebe. Jsem zastáncem takovéto drastické kampaně."
"Se mnou to udělalo docela dost."
"Čím drastičtější záběry, tím lépe."
"Určitě je to dobrý nápad, aby si lidé uvědomili, jak se mají na silnicích chovat."

Zatím je natočeno pět klipů, které realisticky ukazují, co všechno se může na silnicích stát. Režisér Filip Renč už začal pracovat na dalších dvou. Jeden bude poukazovat na agresivitu a ješitnost za volantem a druhý bude mířit na mladé lidi.

"Spot se bude týkat nešvaru jako jsou takzvané diskonehody - mladí chlapci a děvčata nasednou opilí do auta, klidně i v osmi lidech, chlapci se začnou před děvčaty předvědět a většinou to skončí nehodou."

Nové spoty by se měly objevit na obrazovkách v létě. Především na mladé lidi je zaměřen také nový projekt - (Ne)zvratné osudy. Jeho podstatou jsou besedy teenagerů s lidmi, kteří vinou dopravní nehody skončili například na invalidním vozíku.

"Ukázat zejména dětem, aby věděli, co se jim může stát a jaké nepříjemnosti to sebou přináší. Snažíme se v nich trochu posílit obavy z toho, co se na silnicích děje. Není to úmyslné děšení dětí, nicméně všichni odborníci i psychologové nám říkají, že tento směr je správný. Stejně jako se dětem ukazují následky AIDS, tak je dobré jim ukázat i následky dopravních nehod," vysvětluje ministr dopravy Petr Bendl.

S tímto na první pohled rizikovým krokem ale plně souhlasí třeba i šéf naší dopravní policie Leoš Tržil.

"V dnešní době je nutné ukazovat rizikové skupině, tedy mladším lidem, příčiny a následky dopravních nehod, aby si řidiči uvědomili vážnost situace a pochopili, že auto slouží k přepravě z místa A do místa B a ne jako zbraň."

Některé osudy lidí po nehodě jsou totiž hodně poučné a my vám je postupně přiblížíme. Můžete se zapojit i vy. Pokud do vašeho života zasáhla vážná dopravní nehoda a jste ochotni povědět o své zkušenosti při besedách v menším kruhu středoškoláků, pak napište na press@mdcr.cz.

autor: evk
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.