Jiří Leschtina: Kellnerova faustovská daň rudé Číně
„To není jen o byznysu, má to i jiné roviny,“ líčil před časem podnikání Kellnerova Home Creditu v Číně jeho generální ředitel Jiří Šmejc.
Tenkrát nebylo moc jasné, co má vlastně na mysli. Když ale nyní webový deník Aktuálně.cz odhalil utajený kontrakt mezi PPF a PR agenturou C&B, vyjevují se nám Šmejcova slova v dost úděsném obraze: firma nejbohatšího Čecha Petra Kellnera v obrovské míře platí a organizuje propagandu ve prospěch komunistické Číny.
Čtěte také
Na první pohled by se mohlo zdát, že tahle Kellnerova investice do propracovaného propagandistického systému se až tak neliší od investice Andreje Babiše do médií, která mu slouží k vytváření vlastního pozitivního obrazu a provládní atmosféry v zemi.
Ten rozdíl je ale značný. U Babišových médií od počátku víme, s kým máme co do činění. Bezesporu jde o manipulaci s veřejným míněním, ale děje se tak s odkrytými kartami. A je pouze na nás, do jaké míry se necháme ovlivnit.
Kellnerův propagandistický stroj je mnohem zákeřnější. Neslouží k píárovému vyšlechtění PPF, ale k zamlžování a bagatelizaci diktátorské podstaty čínského režimu.
Přitom o napájení agentury C&B penězi PPF jsme se neměli nikdy dozvědět. A to by mělo na manipulaci s veřejným míněním mnohem větší, a tudíž i nebezpečnější dopad.
Překvapující lehkost
Čtěte také
Varující je lehkost, s jakou Kellnerovi propagandisté pronikají nejen do vědecké a akademické sféry, ale i k některým novinářům, diplomatům či politikům. Pokud například PPF přes svou agenturu připravuje pro poslance ODS Jana Skopečka konferenci o Číně nebo spravuje sociální sítě poslance ANO Patrika Nachera, pak to jen napovídá o nemalé přilnavosti některých politiků k moci Kellnerových peněz.
Za tyto peníze vyrostl i institut Sinoskop se sinologem Vítem Vojtou, který do poslední chvíle předstíral, že za vším jsou jen jeho finance. Dodalo mu to punc nezávislosti, se kterým vystupoval v televizi, poskytoval rozhovory, řečnil na konferencích. Jak by ale byl vnímán, kdyby bylo od počátku známo, že za Sinoskopem jsou peníze Home Creditu, podnikajícího v Číně?
Proč se ale Petr Kellner nesoustředí jen na byznys nebankovních půjček v obrovské zemi, kde má dnes rozpůjčováno kolem tří set miliard korun? Zvlášť když ujišťuje veřejnost, že nechce vstupovat do politiky, ale „dělat poctivě a efektivně byznys a držet se při tom západních podnikatelských standardů“.
Něco za něco
Odpověď je nabíledni. Kellnerovo podnikání v Číně je zcela závislé na libovůli tamní komunistické vlády. S ní stojí a padá. A čínští komunisté si za to, že otevřeli Kellnerovi bránu k byznysu snů, vybírají „faustovskou“ daň. A tou je podmínka, že v Číně nabyté bohatství šéf PPF investuje i do skrytého ovlivňování české veřejnosti ve prospěch jednoho z nejkrutějších režimů světa.
Ve světle tohoto komplotu se jasněji jeví i Kellnerův nákup společnosti CME a s ním i televize Nova. Včetně jeho ujišťování, že „tvrzení, že nákup CME míří na ovlivňování politiky, je mylné“.
Bylo by totiž osudným omylem přehlížet, že budoucí majitel Novy je tak velkým dlužníkem rudé Číny. A pokud už nyní velmi sofistikovaně působí v její prospěch, pak není důvod se domnívat, že s tím přestane, až bude mít v rukou nejsledovanější televizní stanici v zemi.
Autor je publicista
Související
-
Kellner bude ve velkém pokušení využít Novu pro své politické a jiné účely, varuje sociolog
Televize Nova mění majitele. Čínský vliv na českých školách. Hosté: Václav Štětka, sociolog médií, David Klimeš, komentátor Aktuálně.cz a Jakub Zelenka, redaktor Deníku N.
-
Karel Hvížďala: Kellner si nekoupil jen Novu, ale i budoucnost
Logika kroku Petra Kellnera, který v těchto dnech podepsal smlouvu o koupi CME, odpovídá světovému trendu.
-
Byznys jednoho člověka si nesmí podmanit zahraniční politiku státu, myslí si o Kellnerovi sociolog
Miliardář Petr Kellner se ve výroční zprávě PPF nečekaně vyjádřil ke stavu současné společnosti. Varuje před ohrožením tradičních hodnot a rovnostářstvím.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.