Jiří Leschtina: Kellnerova faustovská daň rudé Číně

17. prosinec 2019

„To není jen o byznysu, má to i jiné roviny,“ líčil před časem podnikání Kellnerova Home Creditu v Číně jeho generální ředitel Jiří Šmejc.

Tenkrát nebylo moc jasné, co má vlastně na mysli. Když ale nyní webový deník Aktuálně.cz odhalil utajený kontrakt mezi PPF a PR agenturou C&B, vyjevují se nám Šmejcova slova v dost úděsném obraze: firma nejbohatšího Čecha Petra Kellnera v obrovské míře platí a organizuje propagandu ve prospěch komunistické Číny.

Čtěte také

Na první pohled by se mohlo zdát, že tahle Kellnerova investice do propracovaného propagandistického systému se až tak neliší od investice Andreje Babiše do médií, která mu slouží k vytváření vlastního pozitivního obrazu a provládní atmosféry v zemi.

Ten rozdíl je ale značný. U Babišových médií od počátku víme, s kým máme co do činění. Bezesporu jde o manipulaci s veřejným míněním, ale děje se tak s odkrytými kartami. A je pouze na nás, do jaké míry se necháme ovlivnit.

Kellnerův propagandistický stroj je mnohem zákeřnější. Neslouží k píárovému vyšlechtění PPF, ale k zamlžování a bagatelizaci diktátorské podstaty čínského režimu.

Přitom o napájení agentury C&B penězi PPF jsme se neměli nikdy dozvědět. A to by mělo na manipulaci s veřejným míněním mnohem větší, a tudíž i nebezpečnější dopad.

Překvapující lehkost

Čtěte také

Varující je lehkost, s jakou Kellnerovi propagandisté pronikají nejen do vědecké a akademické sféry, ale i k některým novinářům, diplomatům či politikům. Pokud například PPF přes svou agenturu připravuje pro poslance ODS Jana Skopečka konferenci o Číně nebo spravuje sociální sítě poslance ANO Patrika Nachera, pak to jen napovídá o nemalé přilnavosti některých politiků k moci Kellnerových peněz.

Za tyto peníze vyrostl i institut Sinoskop se sinologem Vítem Vojtou, který do poslední chvíle předstíral, že za vším jsou jen jeho finance. Dodalo mu to punc nezávislosti, se kterým vystupoval v televizi, poskytoval rozhovory, řečnil na konferencích. Jak by ale byl vnímán, kdyby bylo od počátku známo, že za Sinoskopem jsou peníze Home Creditu, podnikajícího v Číně?

Proč se ale Petr Kellner nesoustředí jen na byznys nebankovních půjček v obrovské zemi, kde má dnes rozpůjčováno kolem tří set miliard korun? Zvlášť když ujišťuje veřejnost, že nechce vstupovat do politiky, ale „dělat poctivě a efektivně byznys a držet se při tom západních podnikatelských standardů“.

Něco za něco

Odpověď je nabíledni. Kellnerovo podnikání v Číně je zcela závislé na libovůli tamní komunistické vlády. S ní stojí a padá. A čínští komunisté si za to, že otevřeli Kellnerovi bránu k byznysu snů, vybírají „faustovskou“ daň. A tou je podmínka, že v Číně nabyté bohatství šéf PPF investuje i do skrytého ovlivňování české veřejnosti ve prospěch jednoho z nejkrutějších režimů světa.

Jiří Leschtina

Ve světle tohoto komplotu se jasněji jeví i Kellnerův nákup společnosti CME a s ním i televize Nova. Včetně jeho ujišťování, že „tvrzení, že nákup CME míří na ovlivňování politiky, je mylné“.

Bylo by totiž osudným omylem přehlížet, že budoucí majitel Novy je tak velkým dlužníkem rudé Číny. A pokud už nyní velmi sofistikovaně působí v její prospěch, pak není důvod se domnívat, že s tím přestane, až bude mít v rukou nejsledovanější televizní stanici v zemi.

Autor je publicista

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.