Jednotné přijímačky na střední školy většinu dětí spíš trápí a otravují, tvrdí matematik

27. duben 2018

Ukázaly letošní jednotné přijímací zkoušky na střední školy svou opodstatněnost? Donutí školy k lepší výuce žáků, nebo povedou k horší úrovni vzdělanosti? Jsou skutečně nástrojem, který dokáže správně roztřídit budoucí studenty maturitních oborů?

„Přijímačky toto ukázaly letos i v minulém roce. Ale na konečnou analýzu si budeme muset počkat, až budou všechny výsledky zpracovány,“ uvedl v pořadu Pro a proti Jiří Zíka, ředitel společnosti pro zjišťování výsledků vzdělávání Cermat, která testy pro jednotné přijímací zkoušky připravuje.

Ten odmítá, že by testy vyhovovaly jen velmi úzké skupině talentovaných žáků, protože pak by prý výsledky byly úplně jiné.

„Přijímačky, tak jak jsou koncipovány, jsou funkční. Někdy se ale zaměňuje jejich cíl. My neověřujeme absolutní míry vědomostí a dovedností, ale nabízíme ředitelům pro jejich kriteria rozřazení žáků tak, jak je prokázali u konkrétních testů z matematiky a češtiny.“

My testujeme vědomosti, ale netestujeme způsob výuky ani mentální schopnosti jednotlivých žáků. Test rozřazuje, a je proto do jisté míry jedno, jak je obtížný, protože rozřadí žáky stejně, jako kdyby byl méně obtížný.
Jiří Zíka

Cermat má pravidla daná zákonem, specifikaci požadavků na jednotlivé přijímací zkoušky, ale ty jsou dány i rámcovými vzdělávacími programy. „Jsme vázáni obsahově i formou. Mohli bychom ale diskutovat o tom, že pro ověření vědomostí by byla vhodnější jiná forma,“ uznal ředitel.

Podle něj je důležité, aby testy dokázali rozlišit i ty nejtalentovanější žáky pro potřeby osmiletých gymnázií, jak žádají jejich ředitelé.

„Máme kraje, kde jsou na osmiletá gymnázia přijati všichni uchazeči, ale i ty, kde se přijímá každý desátý. A tam je nezbytné pro tyto školy takové rozlišení udělat,“ vysvětlil Zíka

Neřešíme, jak děti lépe vzdělávat

Matematik Oldřich Botlík z iniciativy Datamat, který se zabývá testováním vzdělávacích výsledků, je přesvědčen, že jednotné přijímací zkoušky nejsou potřeba.

„Problém je, že se neřeší to, jak lépe vzdělat děti, kterým to ve škole nejde. Vychází se z představy, že když děti donutíme k práci, tak budou výsledky lepší... Ale příčiny, proč některé děti ve škole selhávají, jsou mnohem hlubší a vyžadují jiné způsoby vzdělávání.“

Expert prý nijak neviní Cermat. „V současné době řada dětí potřebuje úplně jinou výuku, než která probíhá. A problém těch přijímaček je v tom, že brání rozšiřování těchto metod, dokonce i jejich vývoji, protože se pořád soustřeďují na to staré.“

Jednotné přijímačky, tak jak jsou koncipovány, nahrávají jednomu pojetí testování, a to ještě tomu, které vyhovuje velmi malému zlomku žáků, zatímco ostatní spíše trápí a otravuje.
Oldřich Botlík

„Řada dětí se na test velmi důkladně připravuje a zjistí, že zůstaly v polovině času a spoustu úloh nevyřešily. Pak budou 14 dní žít v představě, že selhaly, řadě z nich budou rodiče nadávat. Ale děti za to nemůžou, může za to test.“

Argument potřeby rozlišit testem ty nejlepší studenty pro potřeby elitních gymnázií matematik odmítá.

„Tato gymnázia mají možnost udělat vlastní přijímací zkoušky, řada z nich to dělá a nejlepší uchazeče rozliší pomocí svého vlastního testu. Nejsou jen gymnázia matematická, ale založená na jazyku a podobně. Hlavně si ale myslím, že to je neuvěřitelně necitlivé vůči ostatním dětem,“ shrnul Oldřich Botlík.

autoři: Karolína Koubová , oci
Spustit audio

Související