Je to film o celospolečenském napětí. Postavy v něm zažívají permanentní neklid, říká režisér snímku Přišla v noci

1. srpen 2023

Letní filmová škola v Uherském Hradišti přináší opět několik zajímavých snímků, mezi které patří i Přišla v noci od režiséra a scenáristy Jana Vejnara, který na filmu spolupracoval s Tomášem Pavlíčkem. „Doufali jsme, že se bude náš film snad někomu líbit, že si najde své publikum, ale také jsme očekávali, že se najde dost lidí, kteří se s ním nespojí. Lidem se ale zatím vážně líbí, proto jsme s kolegou pozitivně překvapení,“ říká Vejnar.

Tomáš Pavlíček, se kterým Vejnar film napsal a natočil, řekl v Osobnosti Plus, že je na divákovi, aby se rozhodl, jestli je to pro něj komedie nebo horror.

Čtěte také

„My jsme oba byli na většině projekcí, kde se film promítal, protože ještě neměl oficiální premiéru, měl jenom festivalovou premiéru, a zaplať pánbůh se publikum zatím vždy smálo. Nicméně potom to bylo tak půl napůl,“ popisuje se smíchem Vejnar.

Práce ve dvojici režisérů se může zdát být náročná, ne-li nemožná, protože film je velmi kreativní a subjektivní počin. Vejnar si ale s Pavlíčkem zkusili něco podobného už dříve na menším formátu. Přesto ale podle Vejnara měli lehké obavy, jak to bude vypadat s natočením celovečerního filmu, který trvá mnohem déle dokončit.

„Prvním pozitivním signálem, že by to mohlo fungovat, bylo, když jsme ten scénář spolu psali a když jsme oba cítili stejně, jak ty situace mají být uchopeny. Občas jsme se kreativně a přátelsky přeli, ale jeden vždy ustoupil dobrému argumentu toho druhého. Na place už to bylo velmi intuitivní a oba jsme se vždy po každé klapce rozběhli, co bylo zrovna potřeba. Občas se stalo, že jeden z nás řekl hercům, aby to hráli rychleji, a druhý pak přišel a řekl, aby to hráli pomaleji. Ale vyšli jsme si navzájem vstříc,“ říká.

Generační střet

Takový přístup dohody může vyznívat až idylicky, nicméně na filmu bylo skutečně hodně práce, jelikož režiséři zkoušeli více přístupů a pak vybírali ten nejvhodnější.

Čtěte také

„Když jeden opravdu trval na tom, že chce zkusit ještě jiný přístup, tak se ten přístup zkusil, abychom ve střižně mohli ten tvar balancovat i proto, že je to taková více žánrová věc. Někdy to jednoduše předpokládalo natočit více variant dané scény. Měli jsme ale postup, který jsme si během natáčení zadali, a to takový, že ten, který napsal danou scénu z větší části, tak ji postavil, nazkoušel s herci a potom přišel ten druhý, který tomu oponoval,“ vysvětluje.

Film, který jeho autoři nenazývají přímo generační, je ale zcela jistě o generačním střetu a vzájemném neporozumění různých generací. Na první pohled je zde ale jasné, kdo má být jeho antagonistou.

„Rád říkám, že to je film o celospolečenském napětí, protože i když je tam jeden hlavní zdroj nějakého teroru, tak není zdaleka jediný a ty postavy zažívají permanentní neklid jak doma, tak venku i s dalšími různými lidmi a nakonec i mezi sebou navzájem. Náš film zachycuje určitě pocit, který jsme s Tomášem v poslední době oba cítili a snažili jsme se s ním vypořádat s humorem,“ dodává.

Poslechněte si celý pořad Interview Plus v audiozáznamu. Moderuje Jan Bumba.

autoři: Jan Bumba , vkry
Spustit audio

Související