Bez České televize ambiciózní film těžko obstojí. Nedáte to bez ní dohromady, reaguje na snížení objemu podpory filmařů Marhoul
Česká filmová akademie už v sobotu vyhlásí nejlepší filmy uplynulé sezóny, za týden pak následuje udělování cen americké Akademie filmového umění. Už od roku 1996 se ale do souboje o slavnou sošku žádný český film nedostal. Své místo však má na mnoha světových festivalech, ze kterých si i odnáší ceny. Jeden z největších producentů, Česká televize, však nedávno oznámil, že sníží objem své podpory na polovinu, filmaři ale mohou žádat o finance také Státní fond kinematografie.
„Samozřejmě i kinematografie se prodražuje, ale na to bych se nevymlouval. Myslím, že v silách a mozcích producentů a autorů je pořád ještě látka, film, scénář, který nemusí stát při realizaci tolik peněz a přesto bude úspěšný,“ popsal v ranním vysílání Plusu prezident České filmové a televizní akademie Ivo Mathé.
Čtěte také
Podle ředitelky Státního fondu kinematografie, Heleny Bezděk Fraňkové, se fond zaměřuje zejména na tvorbu, která je určena na distribuci v kinech. „Mohli jsme ale v rámci pandemie sledovat nástup nového trendu a to je sledování na platformách. Státní fond kinematografie tento vývoj audiovize sleduje a z toho důvodu připravujeme kompletní transformaci.“
Na základě změny diváckých návyků by se tak fond měl transformovat na Státní fond audiovize. „Mladší generace už nechce, aby jí někdo diktoval, že má jít na film do kina, který je někde v určitý čas. Budeme se snažit přetransformovat fond tak, aby mohl podporovat i to, co jde na smallscreen, a samozřejmě se přizpůsobit požadavku diváka,“ dodává.
Státní fond neboli rada podporuje pouze to, co dorazí, nemůže dělat objednávku.
Helena Bezděk Fraňková
„Musíme legislativně reagovat na to, že divák má jinou potřebu. Nemůžeme stagnovat na tom, že fond bude podporovat jenom kinodistribuci. A to se právě na státním fondu a ministerstvu kultury děje. Existuje pracovní skupina pana ministra kultury Baxy. Domlouváme se, jak to nastavit, aby to bylo použitelné a zároveň funkční,“ nastiňuje Bezděk Fraňková snahy fondu.
Podpora fondu jenom oproti žádosti
Fond se podle ní snaží o co největší úspěchy českého filmu, jednotlivé projekty však může podporovat jen na základě žádosti. „Státní fond kinematografie vyhlásí výzvu, tam přijdou žádosti na vývoj nebo na výrobu a fond musí vybrat jen mezi tím, co přišlo,“ říká Bezděk Fraňková. „Státní fond neboli rada podporuje pouze to, co dorazí, nemůže dělat objednávku.“
Česká televize přestává mít peníze.
Václav Marhoul
Část projektů se tak k projednání ve fondu vůbec nedostane, někteří filmaři údajně nemají o podporu zájem. „Je otázka, proč se domnívají, že to nemají na fond podávat. Samozřejmě je taková filozofická otázka, proč tam chodí filmy, které tam chodí, a nechodí tam jiné,“ uvažuje.
Podpora se týká i mezinárodních soutěží a ocenění. „Máme i výzvu na to, když nějaký film je vydán do jakékoliv soutěže, tak samozřejmě dostává výbavu na to, aby se tam prezentoval co nejlépe a nejvíce,“ rozebírá Bezděk Fraňková.
Snížení podpory ČT o polovinu
„Fond si skutečně nemůže objednávat dobré originální látky. Druhou stranou mince je, co chtějí čeští filmaři sdělit, co nosí v srdci, co nosí v duši, jakým způsobem se k tomu autorsky staví a chtějí téma vůbec zpracovat. To je ten zásadní problém a je to docela složitý propletenec,“ dodává režisér Václav Marhoul. „Vyrobit film je opravdu finančně složitá záležitost.“
Čtěte také
Velmi špatnou zprávou pro filmaře je tedy snížení rozpočtu České televize na podporu českých filmů. „ČT snižuje objem koprodukce českých filmů proto, že se politici bojí nějakým způsobem navýšit ten povinný příspěvek o 15 korun,“ vysvětluje příčiny škrtů v rozpočtu Marhoul. „Česká televize přestává mít peníze.“
„Je to opravdu hodně špatná zpráva. Samozřejmě o to méně bude vznikat dobrých filmů a o to víc bude vznikat těch filmů jednodušších. Popravdě řečeno, bez České televize ambiciózní film těžko obstojí, nedáte to bez ní dohromady,“ uzavírá Marhoul.
V celém pořadu se také dozvíte, co je podstatné pro výběr a podporu Státním fondem kinematografie nebo jak silná je konkurence na evropských filmových festivalech a kolik filmů se na ně běžně hlásí. Provází Pavlína Nečásková.
Související
-
Animovaný film Michaely Pavlátové Moje slunce Mad získal prestižní cenu César
Letošní 48. ročník vyhlášení francouzských filmových cen skončil velkým úspěchem české animace. Koprodukční film Michaely Pavlátové si odnesl sošku Césara.
-
Česká audiovize potřebuje peníze ze zahraničí. Vsaďme na koprodukce, říká šéfka fondu kinematografie
Saša Michailidis se ptá ředitelky Státního fondu kinematografie Heleny Bezděk Fraňkové a šéfa slovenského Audiovizuálneho fondu Petera Badače.
-
Žijte svůj život jako dobrý film. Kinematografie pomáhá s emocemi, inspiruje i léčí
„Film nám může pomoci orientovat se v sobě i ve světě kolem nás,“ řekl během diskuze Život jako film psycholog a psychoterapeut Štěpán Smolík.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka