Covid zrychlil změny ve filmovém byznysu. S nástupem digitálních služeb si lidé více vybírají, na co půjdou do kina
Filmový trh v Česku se rychle mění. Lidé chodí méně do kina, fyzické nosiče, jako byly videokazety, později DVD a blu-ray disky, se už staly minulostí. Filmy lidé čím dál víc sledují v digitální formě. Ke změně přispěly i dva roky epidemie covidu, které po určitou dobu provázelo zavření kin. „Urychlily se změny, které byly nastartované už předtím,“ říká v pořadu Jany Klímové Peníze a vliv šéf Asociace producentů v audiovizi Vratislav Šlajer.
Do kina lze už více než rok chodit bez jakéhokoliv omezení, návštěvnost se ale na úroveň před pandemií nevrátila. Loni přišlo do českých kin 13,5 milionu diváků, což je o téměř pět milionů méně než v roce 2019.
Podle majitele společnosti Bontonfilm Martina Palána diváci během pandemie změnili vzorec svého chování.
Čtěte také
„V průběhu covidu, jak byla zavřená kina, tak lidé hledali alternativní způsob konzumace audiovizuálních děl a naučili se je konzumovat i v jiném prostředí. Všechny digitální platformy zaznamenaly velký nárůst. Pro ty nejznámější, jako jsou Netflix, HBO a Voyo, to byl zlomový okamžik rozvoje,“ uvádí.
Do kina podle Palána lidé vyrazí ve velkém počtu jen na tituly, které slibují výjimečný divácký zážitek. Bontonfilm proto stále více sází na prodej licencí digitálním platformám.
„Postcovidový efekt nižší návštěvnosti nás dostihnul. Letos jsme si zadali analýzu návštěvnosti ve srovnání s loňským rokem, tak jsem sám zvědav, jak to dopadne. Já jsem věčný optimista. Kontinuálně nám roste digitální distribuce, kde je ten nárůst značný, a neopíráme se pouze o kino,“ říká Palán.
Jak vlastně funguje tuzemský filmový průmysl? Spěje éra promítání filmů v kinech ke konci? A na jakých filmech se dá v Česku vydělat? To je tématem nové epizody podcastu Peníze a vliv. Moderuje Jana Klímová.
Související
-
Umělá inteligence promění kinematografii. Bude ale větší poptávka po originalitě, myslí si filmový tvůrce
Ačkoliv se o umělé inteligenci začalo hovořit až v posledních měsících, pro filmový průmysl nejde o novinku. „AI dokáže výrazně urychlit práci a tím i snížit finanční nároky,“ vysvětluje režisér.
-
Uhlíková stopa průměrného amerického filmu vydá za 11 letů na Měsíc. Jak na zelené natáčení?
Saša Michailidis se ptá Andrey Culkové a Zuzany Bielikové.
-
Hollywoodští scenáristé chtějí vyšší platy. Jejich stávka ovlivní natáčení filmů a seriálů
Naposledy zažil americký filmový průmysl něco podobného před 15 lety. Tehdy se produkce seriálů a zábavných pořadů zastavila na celých 100 dní.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.