Jan Vávra: Reálný nebo virtuální Národní investiční plán?

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Andrej Babiš

Zajímavý vhled do toho, jak dnes probíhá politická práce, přinesl nedávný spor premiéra a Pirátů o tom, zda má být zveřejněn takzvaný Národní investiční plán.

Jde o – podle slov premiéra – grandiózní plán investic a vymyslel ho sám Andrej Babiš. Stalo se tak po sérii krajských výjezdů bývalé – tedy ještě menšinové – vlády ANO a byl prý vytvořen na základě požadavků jednotlivých resortů, obcí a krajů.

Premiér Babiš rámcově představil plán loni. Podle jeho vyjádření zahrnuje přes 17 tisíc projektů za 3,45 bilionu korun na roky 2019 až 2030. Do roku 2022 mají být podle plánu financovány projekty za 1,226 bilionu korun.

Zveřejnit Národní investiční plán ovšem nyní Andrej Babiš odmítá. „Národní investiční plán je moje myšlenka. A to je náš interní materiál a na vládě nebyl. A já vám ho nedám,“ odpověděl Babiš na interpelaci poslance Zbyňka Stanjury, který rovněž chtěl plán investic vidět.

Zajímavé přitom je, že ministerstvo pro místní rozvoj, které ovládá hnutí ANO, na plánu začalo pracovat už loni v listopadu a představit ho plánovalo začátkem tohoto roku.

Vyvolat u voličů dojem

Nyní předseda poslanců Pirátské strany Jakub Michálek podal žalobu, kterou se domáhá, aby Andrej Babiš Národní investiční plán zveřejnil.

Michálek ke správní žalobě přistoupil potom, co neuspěl se žádostí podle jednacího řádu Sněmovny, a ani s následným odvoláním. Premiéra Michálkův krok rozčílil. „Národní investiční plán jsem vymyslel já a Piráti jsou jen v poloze žalob a udání. To je jediné, co umí,“ řekl novinářům Andrej Babiš.

Můžeme samozřejmě jen spekulovat, proč Pirátům na zveřejnění investičního plánu tak záleží. Možná jim jde skutečně o transparentnost. Podle Michálka nebrání zveřejnění dokumentu žádné zákonné důvody. Lidé a obce prý mají právo vědět, jaké projekty dokument obsahuje a co se kde má stavět.

Druhý důvod může spočívat v podezření, že vlastně žádný Národní investiční plán neexistuje a že jde jen o marketinkový tah. Andrej Babiš postavil své tažení do Strakovy akademie na tvrzení, že není politik a že maká.

Jak se ukázalo z jeho pravidelné lidové komunikace s voliči na facebooku, začínající vždy důvěrným oslovením Čau lidi, makal především na koncepcích. Národní investiční plán pravděpodobně měl být jednou z takových koncepcí, které se zrodily v době, kdy pan premiér náhodou spal. Už z tohoto důvodu by brzké zveřejnění investičního plánu mohlo být docela užitečné, protože by odpovědělo na otázku, zda jde reálný výsledek premiérova makání, nebo jen o virtuální marketinkový tah.

Ale i kdyby platila druhá varianta, je nutno Andreji Babišovi přiznat, že nejde o nic mimořádného a že jen následuje způsob politické práce jiných, často mnohem významnějších politiků.

Můžeme to vidět na příkladu těch nejúspěšnějších – ať již jde o Donalda Trumpa, Borise Johnsona či Emmanuela Macrona. Vyhlašování nejrůznějších plánů, které jsou ve skutečnosti jen virtuální marketinkovou mlhou a mají voliče přesvědčit, jak schopný je dotyčný politik a jak usilovně pracuje pro dobro země a jejích občanů, patří k nejoblíbenějším politickým nástrojům.

Jan Vávra

Aby byli v dnešním mediálním a marketinkem ovládaném světě politici úspěšní, nemusí vůbec nic reálně odpracovat. Musí jen vytvořit zdání, že něco dělají. Politika těch nejúspěšnějších je podřízena tomu, aby vyvolala u voličů dojem. Bez ohledu na reálné výsledky. Ty by se stejně dostavily totiž příliš pozdě na to, aby je někdo ještě bral v úvahu.

Autor je komentátor Českého rozhlasu