Jan Vávra: Fialova riskantní otočka

24. listopad 2024

Největší audioportál na českém internetu

Petr Fiala (ODS) a Andrej Babiš (ANO). Ilustrační obrázek | Foto: Khalil Baalbaki, Český rozhlas

Jan Vávra: Fialova riskantní otočka

Premiér Petr Fiala dokázal všechny překvapit. Po nedávných výrocích typu „nechci nechat zemi levičákům a populistům“, tedy slibech hájit určité demokratické hodnoty, náhle naskočil na populistickou vlnu slibující více peněz pro všechny.

Čtěte také

Za svůj slib, že pokud ho znovu zvolíme, budeme odměněni platy, jaké mají v Německu, schytal kritiku ze všech stran, která hraničila až s otázkou, zda se – lidově řečeno – nezbláznil. Komentátoři i ekonomové mu vytýkají, že něco takového je zhola nemožné a že ani nenaznačil, jak by toho chtěl dosáhnout. Zmatek údajně panuje i v řadách ODS, jejíž členové netuší, jak by měli výrok svého předsedy vysvětlovat voličům.

Petrovi Fialovi se ovšem podařila jedna věc, která není úplně bezvýznamná. Snad poprvé od známého videa s nutellou dokázal zaujmout pozornost. O jeho výroku se mluví již týden. A zaujmout pozornost je dnes – jak víme – jeden ze základů úspěchu.

Čtěte také

Teď bude důležité, jak s pozorností, které se mu dostalo, naloží. Zatím se hájí nepříliš nápaditým tvrzením, že chtěl v občanech vzbudit sebevědomí a naději. To ovšem nezní příliš věrohodně. Kdo jiný než profesor politologie by měl vědět, jakou kolektivní frustrací může skončit vyvolávání falešných a nesplnitelných nadějí.

Fialova otočka od zastánce určitých hodnot ke slibování vyšších příjmů je ve světle výsledků nejrůznějších průzkumů nálad veřejnosti a volebních preferencí celkem pochopitelná. Nakonec určitý návod poskytl všem politikům usilujícím o úspěch ve volbách Donald Trump.

Charisma miliardáře s dobrým srdcem

I Fialova další hláška, že jeho „vláda bude jedna z nejúspěšnějších v historii České republiky, řekl bych, od roku 1938 možná“, příliš připomíná Trumpovo chvástání, že on bude nejúspěšnějším prezidentem v celé americké historii. Problémem je, že na rozdíl od Trumpa Petr Fiala nevypadá, že by tomu i on sám věřil.

Čtěte také

Fialova otočka od starosti o demokracii ke slibování německých platů je vítězstvím klasického marketingu nad politikou založenou na určitých hodnotách a názorech. Fialovi marketéři zjistili, že k vítězství ve volbách premiér nutně potřebuje oslovit chudší a vládou dosud opomíjené skupiny populace.

To je sice pravda, ale zůstává otázkou, zda takto radikální změna témat je – i čistě z hlediska volební matematiky – správně vykalkulovaná strategie. Zklamané voliče ODS, kteří ztratili chuť jít k volbám, nesplnitelným slibem vysokých platů Fiala k vlastní podpoře těžko mobilizuje, protože tito voliči vědí, že to je neproveditelné.

Jan Vávra

A je velkou otázkou, zda se mu podaří přetáhnout aspoň nějaké Babišovy voliče. Ti by sice teoreticky mohli na sliby nesmyslně vysokých platů slyšet, ale zatím na ně spolehlivě funguje – pro vládní politiky zcela nepochopitelně – Babišovo osobní charisma miliardáře s dobrým srdcem, který – přestože místo své práce ve sněmovně jezdí nakupovat luxusní oblečení do Milána – má pochopení pro obyčejné lidi.

Petr Fiala má na rozdíl od Donalda Trumpa i Andreje Babiše, kterým se teď snaží přiblížit, dvě zásadní nevýhody. Jednak byl už tři roky u vlády a mohl pro chudší část populace, kterou drtí všeobecná drahota, něco udělat, a potom - Trump a nakonec i Babiš umějí lhát mnohem přesvědčivěji než Petr Fiala. Je ovšem otázkou, co je pro nás občany lepší.

Autor je komentátor Českého rozhlasu

autor: Jan Vávra