Jan Fingerland: Když ženy prohrávají i jako vítězky

5. říjen 2018

Nobelovy ceny míru bývají spíš příspěvkem do debaty. Letošní volba kontroverzní není, protože upozorňuje na neoddiskutovatelný problém, totiž osud žen ve válce.

Volba konžského lékaře Denise Mukwegeho a jezídské irácké aktivistky Nadjy Muradové je překvapivá v tom, že ve hře bylo i mírové jednání na Korejském poloostrově a zářijový etiopsko-eritrejský mír. Obojí je ale příliš čerstvé. Volba tak padla na osobnosti, které upozorňují na problém, který je aktuální, ale současně visí ve vzduchu už dávno.

Jan Fingerland: Šílený idealismus Nobelova výboru

Jan Fingerland

Jsou dva druhy bláznivosti, nebo, chcete-li, idealismu. Za jeden druh lidé dostávají Nobelovu cenu míru, za ten druhý obvykle jen přes ústa. Škoda, že to není naopak.

Doktor Mukwege léčí oběti sexuálního násilí, páchané v rámci konfliktu v Demokratické republice Kongo. Muradová byla sama obětí sexuálního zotročení ze strany Islámského státu a později bojovnice za pomoc dalším obětem. Nobelův výbor ocenil skutečnost, že přispěli k zaměření pozornosti na tyto zločiny, ale také že zvyšují šance na potrestání pachatelů.

Válka proti ženám

Sexuální násilí páchané během války je fenomén, který zná z relativně nedávné doby i Evropa, například z konfliktu v Bosně. V současné době se podobné věci odehrávají bez velkého zájmu světa i relativně blízko k Evropě, například jako součást občanské války v Jižním Súdánu, ale i v uprchlických táborech v Severní Africe. A také v Barmě jako prostředek nátlaku na tamní muslimy.

Absurdita Nobelových cen za vědecký výzkum. Osamělí géniové už dnes neexistují

Nobelova cena

Prestižní ocenění zkresluje podstatu vědecké činnosti, přepisuje její historii a často přehlíží významné zásluhy, tvrdí komentář na stránkách amerického magazínu Atlantic.

Odborníci na válečné konflikty upozorňují, že často nejde o činy motivované v první řadě sexuálně. Spíše se jedná o pokračování války jinými prostředky. Tyto činy mají dvojí aspekt. Na jedné straně ho pachatelé, ale i jejich vojenští velitelé chápou v první řadě jako útok na muže druhé strany. Násilí na ženách a dcerách nepřítele se chápe jako způsob jeho pokoření.

Současně se ale zdá, že znásilňování a zotročování žen je vyjádřením nenávisti k ženám jako takovým, což je fenomén, který má jistě složitější psychologický a kulturní podklad. Například právě čerstvá laureátka Nadja Muradová byla sexuálně zotročena jako jezídka ze strany Islámského státu.

Ten používal zajaté ženy jako odměnu pro své bojovníky, zotročování v sobě ovšem mělo jasný prvek náboženské války proti heretikům, jako jsou právě jezídi. Nese v sobě ale stopy velmi komplikovaného postoje k ženám řady blízkovýchodních společností, které jsou silně zaměřeny na vyzdvihování cudnosti, udržování rodinné cti a vynucování nadřazenosti mužů.

Jezídka Muradová se zasloužila o ostatní oběti i tím, že porušila mlčení a o svém osudu začala mluvit veřejně. V těchto dnech shodou okolností v Iráku řeší řetězové vraždy žen, zejména takových, které nějak vyčnívají z řady, nebo které působí příliš emancipovaně.

Pornoislamismus

Jakousi novou vynucenou cudnost však praktikují i zdánlivě sekulární státy, jako je staronový vojenský režim v Egyptě, ale také různá obrodná islámská hnutí, která se stále více zaměřují na otázky, jako je zahalování žen – tento trend ostatně dorazil i do Evropy. Jeden alžírský spisovatel ho nazývá „pornoislamismem“.

Jan Fingerland

Shodou okolností o den dříve zveřejnila jména dvou oceněných také organizace Reach All Women in WAR. Cenu, nazvanou po zavražděné novinářce Anně Politkovské, udělila i u nás známé běloruské spisovatelce Světlaně Alexijevičové, a také aktivistce Binálakšmí Nepramové, bojovnici proti pandemii sexuálního násilí v některých částech Indie, včetně pohraničí s Barmou.

Skutečnost, že obě ceny byly uděleny v souvislosti s politicky nebo nábožensky motivovaným sexuálním násilím na ženách ve stejnou dobu, není náhoda. Potíž je, že otázka bude aktuální i za deset nebo sto let.

Spustit audio