Ivan Štern: Zvýšené parkovné pro SUV – jiný projev zodpovědnosti

12. únor 2024

Na 330 miliónů esúvéček, nebo-li Sport Utility Vehicles, užitkových vozů pro sportovní účely, zaměřených na provoz mimo velká města, ročně po celém světě vyprodukuje tolik kysličníku uhličitého jako celé Německo a Velká Británie dohromady. Ne nadarmo jim němečtí Zelení přezdívají žrouti paliva.

SUV jsou provozovaná překvapivě méně na venkově, ač pro něj byla určena, o to intenzivněji ve velkých městech. Tím výčet záporů nekončí. Pro samotnou posádku jsou bezpečná, zpravidla v případě nehody z ní vychází bez úhony.

Čtěte také

Zato střet s běžným osobním autem pro jeho posádku znamená často smrtelné nebezpečí. Tyto tanky na kolech, jak jim občas někdo řekne, jsou nejen širší a delší, patří hlavně do zcela jiné, vyšší váhové kategorie.

Protivníci, kteří si berou na mušku, různá opatření vedoucí k omezení SUV v městském provozu jako příkladně Pierre Chasseray z francouzského svazu automobilistů, namítají v souvislosti s připravovaným zvýšením parkovného v Paříži, nyní už odhlasovaným, že moderní SUV, případně jejich příbuzný, terénní automobil, zamořuje ovzduší daleko méně než malé staré auto vybavené dieselmotorem.

Důležitost sociálního statusu

Těžko už ale obhájí přehnané požadavky SUV na možnosti parkování, hlavní to příčinu, proč se v Paříži o zvýšení parkovného pro ně hlasovalo, a proč podobně argumentuje poslanec za Zelené Raphael Fuhrer v basilejském kantonálním parlamentu.

Čtěte také

Navrhl zatížit esúvéčka zvláštní daní. Současně zohledňuje nižší daní ty, co jsou poháněna elektromotorem. První krok má jeho návrh úspěšně za sebou. Odsouhlasila ho Velká rada, kantonální vláda. Nyní zbývá, aby konečné slovo pronesl kantonální parlament.

Podobně jako pařížská radnice uvažují i radnice v německém Hannoveru a Tübingenu. Argument, jímž popírali kritici volbu Pařížanů, že jejich hlasování nebralo v potaz zájem přespolních, dojíždějících do Paříže za prací, v těchto městech nejspíš taky nezabere.

Obecně se má za to, že o věcech samosprávy rozhodují ti, kteří jsou její součástí, bydlí v příslušném městě. Přespolní, pokud nejde o otázku překračující hranici obce a která se tak stává věcí národního parlamentu, mají jednoduše smůlu. Do toho, jak se v té či oné obci lidem žije, mají co mluvit zas jen ti, kteří v obci bydlí.

Ivan Štern

Zvýšené parkovné anebo zvláštní daňové zatížení SUV nelze brát jako šikanu anebo jako výraz nízkosti a závisti. Pouze jako připomínku, že při koupi nadměrného vehiklu, určeného hlavně pro využití na venkově, případně pro sport, si má kupec být vědom nejen nesporné důležitosti sociálního statusu, jejž vozidlem dává najevo, ale i zodpovědnosti k ostatním, již tento nákup sebou přirozeně nese.

K tomuto žádoucímu povědomí, jak napsal sloupkař rakouského listu Der Standard, nás o nějaký ten krůček přivedlo blíž zvýšení parkovného v Paříži.

Autor je spolupracovník časopisu Přítomnost

autor: Ivan Štern
Spustit audio