Karel Barták: Humbuk kolem zeleného nebezpečí způsobila vláda svou nekomunikací

26. červenec 2024

Deník Blesk vyvolal v minulých dnech poprask kolem toho, že se vláda prý pokouší tajně prosadit zelená opatření, která poškodí občany. Měly je obsahovat dokumenty týkající se ochrany klimatu a energetiky, zařazené na program schůze vlády. Nakonec bylo jejich projednání odloženo, ale prý se je kabinet pokusí přes léto diskrétně schválit.

Čtěte také

Ve skutečnosti jde o tři strategické dokumenty, které Česko mělo mít už dávno – a jeden z nich už víc než měsíc dluží Evropské komisi. Píše se v nich o tom, jak se naše země hodlá vyrovnat s požadavky zelené transformace.

Podstatou poděšených reakcí byla zmínka, že zavádění druhé etapy emisních povolenek od roku 2027 – takzvané ETS 2 – se bude týkat silniční dopravy a vytápění budov. Tedy že firmy, které se zabývají distribucí pohonných hmot nebo paliv, své výrobky o tuto daň zdraží. U benzínu by to mělo být asi o dvě až čtyři koruny, ale mohlo by to být i víc, podle okolností.

Vlastně je to dva roky staré

Jsme tedy svědky nikoli nějakého zastřeného Green Dealu po česku, ale obyčejného a také tradičního překvapení, kdy česká vláda – a je to jedno, zda ta Babišova, nebo ta Fialova – v Bruselu něco schválí, ale nevysvětlí, a ono se to potom vrátí jako bumerang v okamžiku, kdy by se daná norma měla začít uplatňovat.

Čtěte také

Ono zdražení není něčím, co si vláda teď vymyslela. Obsahuje ho nařízení, které Česko spolu s dalšími 26 státy schválilo už předloni a které v celé Unii začne platit v roce 2027.

Jako všechny evropské normy, prošla i tato dopadovou studií a veřejnou konzultací, do které se mohly české subjekty zapojit. Dlouze se o ní jednalo na expertní i ministerské úrovni v Radě EU za plné české účasti a v Evropském parlamentu, za přičinění našich europoslanců.

Ani v jednu chvíli nezvedl nikdo červený praporek. Schválili jsme to tak říkajíc i s chlupama – a ty nás nyní škrábou v krku.

Zákonodárci přitom od začátku věděli, že povolenky na emise z dopravy a budov budou mít sociální dopady. Pro jejich zmírnění schválili sociální klimatický fond, vybavený 65 miliardami eur; na Česko má připadnout 100 miliard korun.

Čtěte také

Umožnili, aby se zavedení povolenek o rok odložilo, pokud budou pohonné hmoty moc drahé. A vymysleli mechanismus bránící prudšímu zdražování tohoto typu povolenek. Takže se od začátku vědělo, že bude problém. V české kotlině však nikdo nikomu ani muk.

Vlády členských zemí se dohodly, že budou snižovat emise skleníkových plynů. Právě zplodiny z dopravy a provoz budov patří mezi jejich největší zdroje, takže je logické podnítit zavedením povolenek motoristy a majitele domů, aby s tím něco dělali. Klimatická změna je tu, všichni ji prožíváme na vlastní kůži. Musíme proti ní bojovat.

Nový Green Deal?

Na druhé straně to ovšem musíme dělat pragmaticky a střízlivě. Už dnes je jasné, že Evropská unie nedosáhne do roku 2030 snížení emisí o 55 procent, jak si slavnostně vytyčila, ale výsledek bude hubenější. Ukazuje se, že některé mety byly nastaveny více politicky než realisticky.

Karel Barták, bývalý dlouholetý zpravodaj ČTK v Bruselu

A že pokud by měly zůstat v platnosti, bylo by třeba mnohonásobně víc investic ve srovnání s tím, co je dnes a bude zítra k dispozici. To nejsou stanoviska euroskeptických think-tanků, ale Evropského účetního dvora, ctihodné kontrolní instituce EU.

Revize Green Dealu na evropské úrovni se tedy jeví jako nezbytná. Což ovšem neznamená, že my v české kotlině zapomeneme na realitu a budeme se chovat, jako by se nedělo nic. Vládě takové počínání může jen uškodit.  

Autor je bývalý zpravodaj ČTK v Bruselu a komentátor Info.cz

autor: Karel Barták
Spustit audio

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.