Ivan Hoffman: Svatý Václav
Když se měl Svatý Václav v roce 2000 vrátit do kalendáře mezi státní svátky, neměl to lehké. Porozumění pro jeho rehabilitaci neměl ani tehdejší premiér Miloš Zeman, ani Václavův vlivný jmenovec Klaus. Patron a ochránce národa nezaviněně doplácel na ztrátu prestiže zaviněnou zneužitím jeho odkazu nacisty. Miloš Zeman měl dokonce za to, že Svatý Václav je symbolem servility a kolaborace. Nakonec tedy v den zavraždění Svatého Václava kompromisně slavíme Den české státnosti.
Historici jsou na rozdíl od politiků ke Svatému Václavovi tolerantní a zajímají se i o to, čím se stal pro národ po své smrti. Svatováclavská tradice totiž žije vlastním životem bez ohledu na to, jak to před tisícovkou let bylo doopravdy. Je-li Svatý Václav něčeho symbolem, tak především snahy prosadit do veřejného života morálku a vzdělanost. V tom je mimochodem patronem nejen tradičním, ale i veskrze aktuálním, neboť citelná absence obého, morálky i vzdělanosti, činí veřejný prostor džunglí, anebo dokonce močálem.
Svatý Václav je pak také patronem užitečným. Přebývá s družinou rytířů v hoře Blaník, aby českému národu přispěchal na pomoc, když bude nejhůř. Pokud se suchý dub na Blaníku dosud nezazelenal, pramen pod ním nevydal tolik vody, že by se studánka přeplnila a pokud rytíři spí hlubokým spánkem, znamená to, že svatý Václav naše potíže bere jako malicherné. Nepřichází, neboť ví, že si s tím, co nás trápí, poradíme sami. Svátý Václav není jen patronem, na kterého je spolehnutí. Je to i patron, který nám věří. Na nás je, abychom důvěru svého přímluvce nezklamali.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.