Ivan Hoffman: Naši reklamní kreativci

19. srpen 2020

V reklamě se točí velké peníze. Proto není divu, že do reklamního byznysu míří za dobrými platy lidé výjimečně kreativní.

Posloucháte rádi komentáře a glosy? Všechny najdete na stránkách mujRozhlas.cz

A když se pak politici a úředníci snaží z nějakého rozumného a bohulibého důvodu reklamu regulovat, čelí mimořádně nepříjemnému soupeři: reklamním kreativcům, kteří svůj byznys hájí důvtipně, nápaditě, neotřele a nečiní jim problém protivníka znemožnit.

Čtěte také

Když se před časem ministerstvo dopravy rozhodlo odstranit billboardy u dálnic, provozovatelé venkovní reklamy byli najednou za vlastence a z poutačů nás oslovili obřími českými vlajkami.

Z likvidace černé stavby, respektive nebezpečného poutače, který rozptyluje řidiče a zvyšuje riziko nehody, učinili kreativci právní dilema, zda nedojde k poškozování či hanobení státního symbolu.

Čerstvě se nad Nuselským mostem objevila obří reklama na Miladu Horákovou, která ovládla prostor opuštěný Samsungem. Znechucený pražský primátor mluví o zneužití památky političky v reklamní válce proti městu.

99 franků

Replikou, respektive padělkem politické agitky se Svaz provozovatelů venkovní reklamy skutečně nesnažil přiživit na cizí kampani.

Čtěte také

Naštvalo je, že kvůli magistrátu přišli o klienta, a kreativně se za to mstí ve snaze poukázat na používání takzvaného dvojího metru při výkladu a aplikaci zákona.

Tím, jak je reklama všudypřítomná, člověk si na ni zvykne a občas pozapomene, že se jedná o nešvar. Kritériem úspěchu je v reklamě schopnost prodat propagovaný produkt. V naprosté většině případů je úspěšný kýč. Proto jsme péčí šikovných reklamních kreativců obklopeni nevkusem, podbízivou trivialitou a povrchními polopravdami.

Ti nejschopnější výtvarníci, filmaři a textaři nám profesionálně vymývají mozky kampaněmi všeho druhu. Nevím, jestli se s tím dá něco dělat, ale je třeba to vědět.

Ivan Hoffman

Tak jak hodně tvořivých lidí zběhne pro peníze k reklamě, občas se najde naopak zběh z reklamy. Jedním z nejslavnějších je spisovatel Frédéric Beigbeder, jehož román 99 franků poprvé vyšel přesně před čtvrtstoletím. Tato sonda do světa reklamy je prý nejprodávanějším francouzským románem v zahraničí.

Beigbeder se držel citátu, že „to, co je nemožné změnit, je třeba alespoň popsat“. Na toho, kdo si přečte 99 franků, jsou už všichni reklamní kreativci jednou provždy krátcí.

Autor je komentátor Deníku

autor: Ivan Hoffman
Spustit audio