Hudba na nebeském hradě. Dirigent John E. Gardiner představuje skladatele Johanna Sebastiana Bacha

21. prosinec 2021

Johanna Sebastiana Bacha mnozí uznávají za největšího skladatele vůbec, knih o něm ale vyšlo mnohem méně, než bychom očekávali. Každá nová je tedy událostí. Tím spíše, když je jejím autorem taková autorita, jako britský dirigent John Eliot Gardiner. „Z knihy se dozvíme o Bachově kompoziční genialitě i lidských slabostech, ale ještě více se dozvídáme osobnosti Gardinera, jednoho z nejuznávanějších žijících dirigentů,“ doporučuje autor Ex libris Lukáš Hurník.

Gardiner byl mezi prvními, kteří v 70. letech 20. století začali rozvíjet myšlenku historicky poučené interpretace staré hudby. Barokní hudbu, především Bachovu, zbavovali romantických nánosů. Na základě studia nesčetných historických pramenů hledali způsob, jak se co nejvíce přiblížit tomu, jak hudba zněla v době jejího vzniku. Gardiner si pro to pořídil vlastní orchestr.

Čtěte také

„Pak jsme ovšem tvrdě narazili,“ vzpomíná na začátky orchestru. Problémem byly nástroje, které jsme používali. Ty, jež se používají posledních 150 let. Ať už jsme na ně hráli stylově jakkoliv, nebylo možné zakrýt, že byly navrženy a přizpůsobeny k úplně jinému zvuku, který se úzce váže k výrazovému stylu druhé poloviny předminulého století a počátku 20. století. Je tedy anachronický.

Poslechněte si více o Gardinerově cestě k Bachově skladatelské duši. Lukáš Hurník představuje knihu Hudba na nebeském hradě.

Spustit audio