Haló, tady Paroubek, koho volíte?

15. březen 2010

Sotva ČSSD Jiřího Paroubka stáhla z webu minulý týden fotografie těch, kteří proti této straně protestovali a Úřad pro ochranu osobních údajů vydal stanovisko podle něhož svým konáním neporušila zákon, jenom vyfotografované nesmí identifikovat, přišli sociální demokraté s dalším kontroverzním nápadem.

Podle MF Dnes tato strana chce v letošní kampani, tedy po 29. březnu, obvolávat domácnosti. Redakce má k dispozici jejich manuál, který v těchto dnech rozdávají svým členům. ČSSD jenom v Praze chce během dvou měsíců ze speciální telefonní ústředny v pražských Dejvicích obvolat 250 tisíc lidí. V call centru se budou střídat straníci, kteří budou pobírat za hodinu 70 korun a směna bude trvat čtyři hodiny. Na tom by nebylo nic špatného, telefonní kampaně mají třeba ve Spojených státech starou tradici a poprvé ji využili marketingoví odborníci v Kalifornii ve třicátých letech, kde byla založena první PR agenturu, která poskytovala servis politickým stranám.

Jiří Paroubek však přichází s něčím novým, což mu těžko mohla poradit americká firma PSB, která za letošní kampaní ČSSD stojí. V manuálu totiž stojí, že zvedne-li na druhé straně linky někdo telefon, službu konající sociální demokrat se ho má zeptat, jakou stranu volí. Pokud dotázaný odpoví, že ČSSD, zanesou si jeho jméno do databáze pro podzimní komunální volby. Když řekne volaný jinou stranu, mají se telefonisté v centrále rozloučit a zavěsit. A pokud odvětí zavolaný, že ještě neví, mají si uložit číslo volaného a zavolat na něj ještě jednou těsně před volbami.

Ten návod je vskutku hodně pozoruhodný, protože jeho výsledkem je podobně jako při fotografování pouze registrace: jak těch, kteří volí sociální demokracii, tak těch, kteří volí nebo spíše mají v úmyslu volit někoho jiného. Přece již úvodní otázka je nediskrétní, protože volba je tajná: proto máme ve volebních místnostech plenty. Rozhodnutí volby je v naší civilizaci považováno za čistě intimní záležitost, a proto je taková otázka zcela nemístná, nejde-li vůbec o překročení zákona, protože pomocí telefonu je každý volaný snadno identifikovatelný. A co je už vůbec zarážející, že strana telefonickou kampaň nechce vůbec využívat k tomu, aby někoho přesvědčovala o svém programu, tedy o tom, aby ji někdo volil, ona chce jen na sebe upozorňovat a vyzvídat.

To jsou metody již velmi blízké autoritativním režimům. V Mladé frontě Dnes popis uvedený v manuálu trochu zpochybňuje Jiří Paroubek tím, že říká: Budeme volat jen těm, kteří se sami přihlásí. Tím by sice nikoho neobtěžovali, ale jednání by zase ztrácelo smysl. Budou-li si ale sociální demokraté vybírat lidi náhodně, jak vyplývá z manuálu, mohou proti sobě poštvat hodně lidí. Když s telefonickou kampaní prý začali ve Spojených státech, na druhé straně aparátu byl známý politik a občanům pokládal nejprve následující otázku: S čím vám mohu pomoci?

Další komentáře si můžete poslechnout v pořadu Názory a argumenty v sekci Rádio na přání. Některé vybrané komentáře si můžete přečíst také v Týdeníku rozhlas.

Spustit audio