Erik Tabery: Babiš řadu věcí myslí dobře, ale jsou to jeho pravidla, jeho svět, jeho moc

11. březen 2017
Erik Tabery

„Byli jsme zvyklí vnímat a posuzovat politiky i skrze velké kauzy podle toho, kdo si chce někde přilepšit, přijít k penězům. A takto posuzujeme pořád další a další aktéry. Andrej Babiš se v tomhle vyjímá, on chce politickou moc. Nekontrolovanou moc,“ říká šéfredaktor týdeníku Respekt, novinář a publicista Erik Tabery.

„A v reakcích mě zaujalo, že my více kritizujeme a máme větší problém s tím, že si někdo přišel nakrást, než s tím, že chce někdo získat moc, jakou tady od roku 1989 nikdo neměl. Vidím větší riziko v tom druhém,“ pokračuje Erik Tabery v reakci na velkou debatu okolo svého komentáře, v němž uvedl názor na ministra financí Andreje Babiše a díky kterému se dostal do sporu s novinářem a bývalým šéfredaktorem Lidových novin Pavlem Šafrem.


Novinář a publicista Erik Tabery ml. se narodil 13. června 1977. V roce 1997 začal pracovat jako elév v týdeníku Respekt, jehož šéfredaktorem je od roku 2009. Píše především komentáře o domácí politice, za které získal v roce 2003 také cenu Novinářská křepelka pro žurnalisty do 33 let. Za rok 2008 získal novinářskou Cenu Ferdinanda Peroutky, svého celoživotního profesního vzoru. Je autorem knih Vládneme, nerušit, za niž získal prestižní cenu Toma Stopparda a která byla také nominována na cenu Magnesia Litera, a Hledá se prezident, která byla rovněž nominována na cenu Magnesia Litera. Podle první z nich se natočil dokumentární film, který získal cenu Trilobit. Je autorem námětu k dokumentu Tady je Šloufovo či k dokumentárnímu seriálu o mladých lidech Generace nula. Je synem herce Erika Taberyho st. a režisérky Kristýny Taberyové, jeho dědečkem z matčiny strany byl herec Zdeněk Štěpánek.


Překvapivě nejtěžší je, když míříte do směru nebo prostrou, který je blízký vašim čtenářům, a oni očekávají nějakou pozici, ale vy ji nebo interpretaci věci máte jinou.Erik Tabery

Větší bubák, než jsme zvyklí

„Věc, která je na Andreji Babišovi velice specifická a která proto funguje na nemalou část společnosti, je v tom, že když popisuje problémy Česka, tak v něčem má pravdu. Myslím, že chce opravdu věci zlepšit, třeba daňovou sféru tak, aby byla čistší. Nicméně to má být jeho svět, jeho pravidla. A on to bude kontrolovat. Andrej Babiš má potenciál být jeden z největších problémů, které jsme tu od revoluce měli. Pokud chceme s veřejností komunikovat a popisovat tento problém, nestačí říct: Tady je bubák. Na ni to nefunguje, protože má pocit, že tu těch bubáků bylo hrozně moc. Neumí rozlišovat, vnímat závažnost situace,“ vysvětluje svůj text Tabery.

Seriál Bohéma a spousta nepravd

„Bohéma mě nerozčílila, spíše překvapila,“ komentuje seriálový počin České televize, jehož jednou z hlavních postav je právě Taberyho dědeček, herec Zdeněk Štěpánek. „Čekal bych jinou přípravu u takhle výjimečného pokusu zachytit nějakou historii a reálné lidi. Podle mě tam byla spousta nepravd. Vidím problém v tom, že je to totální guláš. Kdyby bylo řečeno, že je to natočeno volně na osudy skutečných osobností, tak to beru,“ dodává a pokračuje:

„Je to přeci strašně křehká věc. Když berete skutečné osoby, víte, že máte jejich osud tak trochu v ruce. Pokud nejste vysloveně zlý člověk, což myslím, že nejsou ani tvůrci seriálu, většinou máte tendenci ty lidi pochopit a být co nejblíž realitě. Popravdě řečeno, pro mě hraje roli, že to natáčela Česká televize, kde bych měl očekávání větší, že bulvární linka z privátního života není tak podstatná. Navíc osudy všech aktérů jsou tak šíleně dramatické samy o sobě, že tam vlastně nemusíte vůbec nic přidávat. Tedy tomu vlastně nerozumím.“

Do redakce s MHD

„Mám rád hromadnou dopravu, v Praze auto téměř není potřeba. A mimochodem, ten neustálý kontakt s realitou je pro novináře velice zdravý. A když se mě někdo na něco cestou do práce zeptá, tak to vítám,“ komentuje Tabery fakt, že nemá řidičský průkaz, a s úsměvem potvrzuje, že sleduje počet cestujících čtoucích týdeník Respekt.

Poslechněte si celý rozhovor Barbory Tachecí s Erikem Taberym >>
Spustit audio
autoři: Kateřina Chvátalová, Barbora Tachecí