Elektromobil s dojezdem 1600 kilometrů

29. březen 2013

Izraelská firma Phinergy předvedla experimentální prototyp elektrického auta s dojezdem 1600 kilometrů (1000 mil) na jedno nabití baterie. Použitá baterie je ovšem velmi speciální - patří k systému hliník-vzduch, kde se konzumuje hliník.

Podle společnosti Phinergy se jejím odborníkům povedlo vytvořit systém s takto unikátním výkonem hlavně proto, že dokázali zabránit vstupu oxidu uhličitého do procesu. V minulosti právě většinou průnik CO2 přivodil korozi či degradaci baterie a následné zhroucení celého systému.

V bateriích typu kov-vzduch vzniká energie reakcí kyslíku a příslušného kovu. Hliník zde tvoří anodu a kyslík ve vzduchu slouží jako katoda. V baterii se nachází několik desítek hliníkových desek, které musejí být po čase reczklovány. Elektrolytem, do kterého jsou desky ponořeny, je obyčejná voda. V baterii demonstračního prototypu se konkrétně nacházelo 50 hliníkových desek. V každé z nich byla obsažena energie na zhruba 20 mil provozu. To ukazuje na asi 100x vyšší energetickou hustotu než v případě lithiových batérií. Každých 200 mil (320 kilometrů) však muselo auto doplnit spotřebovanou vodu.

Z popisu je vidět, že hliníkové anody uvnitř této baterie tvoří víceméně palivo pro elektromobil. 50 hliníkových desek má hmotnost asi 25 kg a zhruba taková je i spotřeba hliníku při dojezdu na vzdálenost 1600 kilometrů. Nelze si tedy představit automobily s podobným napájecím systémem v běžném provozu. Hliníková baterie se ale může hodit jako nárazový extendér dojezdu při speciálních extrémně dlouhých cestách. Běžné akumulátory totiž vystačí elektromobilům asi jen na vzdálenost desetkrát kratší. Firma Phinergy předpokládá komerční nasazení svého systému v roce 2017. V budoucnu bude také možné nahradit hliník zinkem, jehož použití nebude v rámci baterie jednorázové.

Zdroje: Discovery News, PhysOrg, Phinergy

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio