Elektrický nástupce legendárního „prasete“
Malá motorka, která jezdí na elektřinu, je velmi levná a šetrná k našim městům i přírodě. Jste lovec, nebo sběrač? A tím se nepřesouváme do pravěku, ale do současných internetových obchodů, které analyzují chování svých zákazníků. Připravil M. Kuchařík.
Proslulý skútr Čazeta 501, přezdívaný prase, se po více než půl století dočkal svého vylepšeného – elektrického – nástupce.
Skútr Čezeta 501 měl typicky protáhlou přední část připomínající rypák vepře. Odtud přezdívka, pod kterou vešla motorka ve známost. Stroj vznikl v roce 1957 a byl velmi rozšířený. Po více než půl století se britský podnikatel Neil Amon Smith dlouhodobě žijící v Česku rozhodl, že na oblibu historického skútru naváže. Vznikly tak první prototypy elektrických Čezet s modelovým číslem 506, které vypadají naprosto stejně jako historické pět set pětky. A to je jejich největší devíza: jsou retro.
Mezi další výhody patří například propojení stroje s mobilní aplikací a možnost ho kdykoliv lokalizovat. Naopak zjevnou nevýhodou je cena. Měla by se pohybovat až kolem 9 900 euro, což je v přepočtu přes čtvrt milionu korun.
Lovci a sběrači na internetu
V současném světě se analýza dat stává stále důležitější a také propracovanější. Z takzvaných Big Data mohou veřejné i komerční subjekty zjistit řadu informací o chování lidí a společností. S blížícím se předvánočním shonem obchodníky zajímá především chování lidí při nakupování. V tomto ohledu je zákazníky možné, podle vzorců, jaké ke své aktivitě na internetu používají, rozdělit na takzvané lovce a takzvané sběrače.
Strategie nakupování není to jediné, co se dá o jednotlivých uživatelích internetu zjistit. Každý za sebou dnes zanechává ohromné množství dat, z nichž dokáží datoví analytici vyčíst velmi konkrétní informace o chování lidí. Je možné tak odhalit líné zaměstnance nebo vypátrat zloděje obchodního tajemství.
Novinky ze světa laboratoří
Hasiči v Dubaji budou od začátku příštího roku létat na tryskových batozích
Dubajská civilní ochrana totiž objednala 20 těchto zařízení od novozélandské firmy Martin Aircraft Company. Její výrobek se však od klasického jetpacku liší druhem svého pohonu. Na zádech totiž pilot nenese ani raketový ani klasický proudový motor, ale dvojici poměrně velkých vrtulových turbín. Ty mají výkon 200 koňských sil, mohou pilotovi udělit maximální dopřednou rychlost téměř 75 km za hodinu a vynést ho až do výšky přes 900 metrů. Proto se dostanou i na špičku zdejší největší stavby, věže Burj Khalifa. Zásoba paliva umožňuje pilotům vydržet ve vzduchu teoreticky až 30 minut, nicméně to je zatím jen potenciální možnost, v praxi šlo zatím spíše jen o časy do 7-10 minut. Stroj je přitom vybaven letovým počítačem a je velmi stabilní. Pokud např. pilot pustí ovládací páčky, stroj se bude vznášet na místě. Jetpack navíc může být ovládán na dálku, tedy létat bez pilota.
Kromě 20 jetpacků získá Dubajská civilní ochrana také 2 simulátory pro výcvik nových pilotů. V Dubaji se tento dopravní prostředek může hasičům osvědčit mj. díky velkému výskytu mrakodrapů a výškových budov, kam se hasiči v případě požáru dostanou běžným způsobem někdy jen stěží. Takto bude možné rychle dostat na místo potřebnou záchranářskou techniku nebo dokonce také v některých případech nouzově evakuovat uvízlé osoby. Cena jednoho stroje bude činit 150 tisíc dolarů.
Zdroj: Fire Rescue One, Engadget, Popular Science, RT.com, Wired
Automat, od kterého si koupíte auto
Jsme zvyklí na automaty, prodávající limonádu, kávu nebo drobné pochutiny. Prodejce ojetých aut, server Carvana, však nedávno v městě Nashville v americkém státě Tennessee instaloval veřejný prodejní automat mnohem větších rozměrů. Tento stroj komukoliv automaticky vydá jím vybrané a předem online zaplacené auto. Auta jsou skladována v pětipatrovém otočném hranolu s prosklenými stěnami, přičemž do každého patra se vejdou 4 vozy. Celková kapacita prodejního automatu tedy činí 20 aut. S tímto válcem sousedí přízemní rovněž prosklená budova, kde se člověk může o zaplacené auto přihlásit a kudy také vede automatická cesta s turnikety a robotickými manipulátory, přes kterou zákazník vybrané auto obdrží.
Automat nyní slouží k vyzvednutí předem objednaných a online zaplacených aut, pro zákazníky, žijící v příslušné lokalitě. Zatím sice jde o jediný automat svého druhu ve Spojených státech, ale firma Carvana hodlá tento způsob prodeje aut dále rozšířit. Podobný automat provozuje v Německu firma Vokswagen, ten je však mnohem větší, a firma Kandi Technologies v Číně. Automatický samoobslužný způsob prodeje aut je zřejmě někdy cenově výhodný jak pro zákazníka, tak i pro prodejce. Samozřejmě, pokud se zákazník před výběrem a koupí auta nepotřebuje v příslušném voze projet. Zde ovšem může do týdne bez udání důvodu koupený vůz vrátit.
Zdroje: Carvana, ABC, Popular Science, Slashgear, The Verge, Engadget, Tennessean
Přenosné urychlovače částic pro lékařské i jiné účely
Urychlovače částic nemusejí vždy měřit řádově stovky metrů či desítky kilometrů, jak to známe z oblasti jaderné či částicové fyziky. Potřebného urychlení částic pro některé speciální účely můžeme dosáhnout i na stokrát či tisíckrát menších zařízeních. Pouze metoda urychlení musí být jiná. Místo obrovských a velmi silných elektromagnetů leckdy stačí laser a speciální prostředí uvnitř urychlovače. Tato kombinace pak vybudí elektrické pole s přesnými parametry, potřebnými ke kýženému urychlení elektricky nabitých částic. Podobné kompaktní a přenosné urychlovače nyní vyvíjejí např. američtí vědci na Univerzitě v Marylandu a na MIT a také němečtí fyzikové v ústavu s názvem DESY.
Na Univerzitě v Marylandu např. udeřili do obláčku vodíkového plynu pomocí speciálního laserového pulsu, přičemž tento úder měl vlastnosti samofokusace (samozaostřování). Vyprodukované plazma se zde okamžitě přeměnilo do úzkého svazku velmi rychlých elektronů, pohybujících se téměř rychlostí světla. Jako vedlejší produkt se zde navíc objevil vysoce směrovaný a krátký záblesk světla. Tímto způsobem by vědci mohli prosvěcovat buď biologické tkáně nebo různé materiály, používané v průmyslové praxi. K praktickým aplikacím těchto přenosných a laserem řízených urychlovačů však vede ještě dlouhá cesta, na níž leží mnohé technologické překážky. Na dalších zmíněných pracovištích se zase úspěšně pokusili urychlovat elektrony pomocí elektromagnetických vln s frekvencemi v oblastí terahertzů.
Zdroje: Next Big Future, Phys.Org, Gizmag, Physical Review Letters
Na trh se dostávají oděvy, vyrobené z pavoučího hedvábí
Po letech laboratorních výzkumů se nyní syntetické pavoučí hedvábí dostává konečně do nabídek textilních firem. První vlaštovkou v tomto směru je spolupráce dvou japonských firem - výrobce oděvů The North Face a materiálové firmy Spiber, která zvládla komerčně průchodný způsob výroby pavoučího hedvábí. V tomto procesu samozřejmě nevystupují samotní pavouci, se kterými by podobná “spolupráce” byla zcela nemožná. Ve skutečnosti firma Spiber využila látkové výměny geneticky upravených mikroorganismů. Do jejich genomu byl totiž vpraven pavoučí gen, který je zodpovědný za produkci proslulých hedvábných proteinů. Díky nim obvykle pavouci tvoří své velmi lehké, pevné, ale zároveň poddajné a pružné pavučiny. Nyní můžeme podobný materiál nalézt i v nových bundách či kabátech firmy The North Face. Konkrétně jde o zlatavý model nazvaný “Moon Parka”.
Zdroje: Popular Science 1, Popular Science 2, Genetic Literacy Project, Wired
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.