EET by pro nikoho nemělo být likvidační z hlediska nákladů, říká náměstkyně ministra financí

6. březen 2017

Už šestý den evidují své tržby maloobchodníci, velkoobchodníci a také e-shopy. Podle Finanční správy si autentizační údaje k druhé vlně evidence tržeb vyzvedlo víc než 116 tisíc podnikatelů – dohromady s první vlnou EET tedy už celkem 165 tisíc živnostníků a firem. Jak obchodníci a systém novou povinnost zvládají?

„V systému evidujeme přibližně 350 milionů účtenek, z toho 55 milionů doputovalo po startu druhé vlny. Je vidět, že vytížení systému se značně zvýšilo a očekáváme až 10 milionů účtenek denně. Systém je ale naprosto stabilní a plně funkční – pokud se objevují technické problémy u některých obchodníků, je to způsobeno špatným nastavením pokladny,“ říká náměstkyně ministra financí pro daně a cla Alena Schillerová.

Zavřeno (z technických důvodů)

Své tržby podle ní aktivně eviduje 121 tisíc lidí – tedy zhruba o 40 tisíc méně, než kolik si jich vyzvedlo autentizační údaje: „Máme tři skupiny podnikatelů, kteří ještě evidovat nemusí. Může se jednat o sezónní prodej, kdy podnikatelé začnou vydávat účtenky až na jaře nebo v létě. Dále to jsou podnikatelé ve službách, jejichž činnosti spadají až do třetí nebo čtvrté vlny. A pak jsou ti, kteří se nestihli připravit – u nich předpokládáme, že se do týdne nebo dvou zapojí.“

Poslední jmenovaní to někdy řeší vyvěšením cedulky „Z technických důvodů zavřeno“. Kolik podnikatelů ale zavřelo definitivně, třeba kvůli finančním nákladům evidence? „Takové údaje nemáme, ale EET by z pohledu nákladů nemělo být pro nikoho likvidační. V první vlně se ukázalo, že řada podnikatelů fungovala na hraně a jakýkoli další náklad se pro ně stal významný. Pokud ale někdo skončil, bylo to proto, že se sešlo několik různých faktorů. Rozhodně nemůže být zásadním nebo hlavním důvodem to, že si někdo musí pořídit pokladnu.“

autoři: mmk , ert
Spustit audio