"Drobnosti" ze světa vědy a techniky

24. září 2010

Elektřina z mořského vlnění - letos v létě má být u portugalského pobřeží uvedena do zkušebního provozu první elektrárna využívající energii mořských vln. Tříkolka do dopravní zácpy - prototyp ekologického vozítka určeného především do hustého městského provozu.

Letos v létě má být u portugalského pobřeží uvedena do zkušebního provozu první elektrárna využívající energii mořských vln.

Není vyloučeno, že v nepříliš vzdálené budoucnosti bude značná část evropských břehů lemována tisícovkami velkých mechanických hadů, kolébajících se na mořské hladině. Záměr: využít energii mořského vlnění k výrobě elektřiny (bylo spočítáno, že délkový metr větší mořské vlny nese energii kolem 80 kW). První "vlnomotorická farma" spatří světlo světa ještě letos v létě u severního pobřeží Portugalska. Trojice plovoucích "hadů" má vyrobit až 2,25 megawattů elektřiny za hodinu, což postačí k osvětlení 1.500 domácností. Obří plovoucí trubice nazvané Pelamis, dlouhé 150 metrů, se skládají ze čtyř válcovitých segmentů propojených kloubovými moduly. Vzájemné prolamování velkých plováků aktivuje hydromotory, které zase uvedou do chodu elektrické generátory. Vyrobená elektřina bude na břeh přenášena podmořským kabelem.

Pokud se první tři Pelamisy osvědčí, má se k nim v příštích letech připojit dalších 27 jednotek. Vznikla by farma, produkující 22,5 MW. Dva další podobné projekty se zkoušejí ve Skotsku a v Anglii. Skotská společnost Ocean Power Delivery, která tento systém vyvinula, doufá, že se jí podaří snížit výrobní náklady natolik, aby v roce 2010 mohl Pelamis konkurovat ostatním obnovitelným zdrojům energie i ekonomicky.

Tříkolka do dopravní zácpy

Tricykle

Pracovníci britské Univerzity v Bathu předvedli prototyp ekologického vozítka určeného především do hustého městského provozu. Clever, jak se tříkolka nazývá, je výsledkem tříletých vývojových prací, vedených ve spolupráci s devíti dalšími evropskými partnery. Clever vyvine rychlost až 100 km/h, uveze dva pasažéry sedící za sebou a je široká pouze jeden metr Motor spaluje stlačený zemní plyn a na ujetí 100 km spotřebuje ekvivalent 1,5 l benzínu, má tedy pětinovou spotřebu než většina ostatních osobních vozidel. Jeho šasi, ovládané počítačem, se v zatáčkách automaticky naklání pod optimálním úhlem a ocelová "karoserie" zvyšuje bezpečnost pasažérů.

- Prameny: La Récherche, Science et Avenir, VI, VII/2006

autor: Jiří Grospietsch
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.