Dospívající ztratili během covidu důvěru v budoucnost. Potřebují čas, ne tlak na výsledky, míní psychiatr Pöthe
Mladá generace mnohem častěji než dříve prožívá akutní psychické potíže. O tom, že přibylo dětí s úzkostnými stavy, depresemi nebo sklony k sebepoškozování, svědčily už před rokem údaje Národního ústavu duševního zdraví. Na vině je i covid. „Zaděláváme si na velký problém. I mladší děti utrpěly ztráty. Nejvíc se to ale projevuje u dospívajících. Tam hrozí, že budou dál růst s psychiatrickými diagnózami,“ varuje psychiatr Peter Pöthe.
Jednou z příčin může být i nedostatek odborníků. „Financování psychiatrické péče je postavené na hlavu. Dáváme hodně peněz do ústavních zařízení a velmi málo do prevence.“
Čtěte také
Někteří odborníci zhoršení psychického stavu dětí dávají za vinu sociálním sítím. Pöthe ale jako problematickou vnímá spíše sociální izolace.
„Byla to sabotáž na životech zejména dospívajících dětí. Mnohé z toho, co ony považovaly za životně důležité, co jim regulovalo emoce, opakovaně zmizelo. A následky budou zřejmě dlouhodobé.“
Od dětství se ve škole a různými aktivitami cílevědomě připravovali a najednou to ztratili, dokonce opakovaně.
Peter Pöthe
Sociální sítě naopak Pöthe vnímá jako nejlepší možný kontakt ve chvíli, kdy s někým nelze komunikovat jinak.
„Na druhou stranu tam ale hrozí nebezpečí úniku z vnější do virtuální vnitřní reality. Začnu přikládat větší váhu virtuálním zážitkům, což může mít negativní vliv na to, jak se potom běžně chovám nebo jak zacházím se stresem v běžných životních situacích.“
Je potřeba dát dítěti čas
Došlo u nich podle něj k otřesení v jejich identitě a ke ztrátě důvěry v budoucnost. Pöthe ale upozorňuje, že dospívající se potřebuje na něco těšit a mít plán do budoucna, na který by se chystal.
Čtěte také
„Od dětství se ve škole a různými aktivitami cílevědomě připravovali a najednou to ztratili, dokonce opakovaně. A spousta z nich se k tomu už nevrátila.“
„Ztratili sociální vztahy, na kterých jim, díky tomu, že dospívají, záleží víc než na vztazích s rodiči… To je naprosto zásadní. Vrstevníci jsou totiž součástí identity dospívajícího a zároveň jsou někým, s kým můžou sdílet své emoce. Proto taky sociální sítě nabyly takové důležitosti, protože zde byla potřeba být s někým v kontaktu.“
Děti se měly vrátit do školy s tím, že se bude nejdříve mluvit o tom, co zažívaly.
Peter Pöthe
Často tak prý došlo k narušení takových vztahů. „A ty s rodiči byly naopak více napjaté, protože i oni dostávali děti pod tlak.“
Další chybou podle něj bylo, že se děti ve školách velmi rychle vrátily k náročnému tempu, i přestože se na to upozorňovalo jako na nevhodné.
„Děti se měly vrátit do školy s tím, že se bude nejdříve mluvit o tom, co zažívaly. Ale ony se poměrně rychle vrátily k drilu ještě s tím, že musely dohánět to, co zameškaly v lockdownu. Takže mnohé z nich si nevydechly ani koncem tohoto školního roku.“
Čtěte také
I rodiče mohou často cítit úzkost, „že děti ten výpadek nedoběhnou. O to víc jsou netrpěliví a obávají se, že to dítě zaostane oproti ostatním.“
Pöthe v tomto případě doporučuje na děti nespěchat, aby tím jen nevytvářeli zbytečný tlak, který je na dítě už tak vyvíjen z mnoha stran. „Je potřeba dát tomu dítěti čas, mluvit s ním o tom, jaké máme pocity, obavy, jaké má to dítě pocity, vést s ním dialog a zajímat se nejenom o to, jestli dělá něco dobře nebo špatně, ale proč to dělá, co ho na tom baví.“
Poslechněte si celé Interview Plus Jana Bumby.
Související
-
Apolena Rychlíková: Duševní problémy dětí a dospívajících. Téma, kterému je nutné věnovat pozornost
Když výzkumníci a výzkumnice z PAQ Research začali během koronavirové pandemie zkoumat dopady covidu na duševní zdraví, jedna skupina pozorovaných jim z toho vyšla špatně.
-
Mohou být videohry spouštěčem násilí u dětí a dospívajících? Nedá se to prokázat, tvrdí psycholožka
O vlivu PC her si povídá Saša Michailidis s 1. místopředsedkyní Asociace školní psychologie Janou Zapletalovou a předsedou Asociace českých herních vývojářů Pavlem Barákem.
-
Jaké chyby při výchově dospívajících nedělat? Radí Zora Dušková, ředitelka Dětského krizového centra
Jak mladého člověka formuje a nebo mění prostředí, kde se cítí být pod tlakem? Jak může pomoci okolí, když mladý člověk stres a tlak nezvládá?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.