Dělit filmaře podle věku je nesmysl. Ale poptávka po nových generacích a tématech je přirozená, míní držitel Českého lva režisér Vondrášek
Generační dělení filmařek a filmařů považuje čerstvý držitel Českého lva za krátký film Rituály režisér Damián Vondrášek za nesmysl. „Já se vůči tomuto dělení vymezil proto, jak se ve veřejném prostoru objevuje, že je někdo starý, že je 50+, a proto by neměl mít právo vyjadřovat se k určitým tématům. To mi přijde zbytečné, protože z praxe víme, že mnoho velkých filmařů se i v 70 letech vyjadřuje současným a aktuálním způsobem,“ vysvětluje.
„Toto primární dělení zkrátka nevidím ve věku. Ale to, že tady je poptávka po nových generacích a nových tématech, to mi přijde úplně přirozené,“ dodává.
Jako divák mívám pocit, že se napojuji na postavy, prožívám jejich osudy a výzvy.
Damián Vondrášek je už dnes symbolem nastupující režisérské generace, práce v hraném filmu je pro něj hlavně o empatii a schopnosti vžít se do filmových postav.
Čtěte také
„Vžít se do postav příběhu tak, aby si k nim člověk našel cestu – i když jsou to antagonisté, i když dělají špatná rozhodnutí. Od toho tady ty filmy máme – abychom si děj mohli prožívat z bezpečí kina, s odstupem, a užít si třeba i ta jejich dobrá a špatná rozhodnutí,“ myslí si.
„Ne jako tvůrce, ale já jako filmový divák mívám často pocit, že se napojuji na postavy, prožívám jejich osudy, výzvy, kterými procházejí. Každý divák má přece nějaký svůj intenzivní pocit, že ví, jak by se sám zachoval – a jak by to měla udělat i ta postava. Jenže to, co pak udělá, ho může zklamat nebo překvapit.“
Vytváříme si virtuální realitu
Nedávno si za svůj 16minutový krátký film Rituály odnesl Českého lva.
„Jsem ročník 1991 a vyrůstal jsem v době, kdy nebyly tak rozšířené sociální sítě. Dokonce jsem neměl ani mobil. Velkou část dětství jsem prožil ve vnitrobloku na Praze 6, kde byly různé partičky. Hráli jsme sporty a bavili se, ale i tam probíhala nějaká forma šikany. V hodně odlehčené formě jsem si tak prožil to, co i mé postavy.“
Když jednoho dne narazil na informaci, podle které se nejen v Praze začínají na ulicích formovat dětské gangy, řekl si, že by svou dětskou vzpomínku mohl přetavit do krátkého filmu.
Vondrášek následně přiznává, že pro každý jeho snímek je důležitá etika a to, že divák musí přemýšlet o tom, co je dobře a co ne.
Čtěte také
„Přijde mi, že i v dnešní době je to hodně skloňované téma: úspěch, uznání okolí, nějaké přijetí, popularita – navíc je tohle akcelerováno i sociálními sítěmi. Vytváříme si virtuální identitu, ideální obraz sebe samých, který je od reality velmi často úplně odpojený. Stylizujeme se, přetvařujeme se. A to je premisa i mého příběhu,“ popisuje.
„Máme tam dva kluky, kteří jsou outsideři, a vedle nich skupinku populárních kluků, kteří dělají něco zakázaného a tudíž i atraktivního. Ti dva touží být součástí těch populárních a podstupují zkoušku vstupu do gangu. Dělají ale zkoušku sebe samých, která představuje jejich etický kodex. A oni zjišťují, kde mají hrany, co je ještě pro ně přijatelné. V rámci filmu si pak utvářejí a osahávají i vlastní morálku, kterou ale i překročí,“ dodává.
Celé Hovory Petra Viziny najdete v audiozáznamu, poslechněte si víc.
Související
-
Kontroverzní skladatel či příběhy československých letců RAF. Které dokumenty bojují o Českého lva?
Skladby Jana Kapra se hrály na předních scénách u nás i ve světě. Po roce 1968 byl státní mocí „vymazán“ z oficiální paměti. Jeho příběh připomíná dokument Kaprkód.
-
Film natočený na mobil. BANGER. dostal osm nominací na České lvy
Filmy BANGER., Oběť nebo A pak přišla láska. Spojuje je námět ze současnosti i nominace na České lvy.
-
Ze syna pražského mlynáře operní celebritou. Cestu Josefa Myslivečka zachycuje film Il Boemo
Cesta barokního skladatele Josefa Myslivečka zaujala před mnoha lety režiséra Petra Václava, dnes má Il Boemo jedenáct nominací na filmovou cenu Český lev.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.