Přezkoumávání hranic etiky je moje téma. Režisér Damián Vondrášek získal Českého lva za krátký film Rituály

20. říjen 2022

Patří mezi nejtalentovanější filmaře mladé generace. Inspiruje ho realita a kauzy, které vzbuzují dilema etického rázu, a snad i díky tomu vzbudil jím režírovaný seriál Pět let velký ohlas. „Díky této práci jsem si uvědomil, že sexuální násilí je běžnější fenomén, než si myslíme,“ řekl Damián Vondrášek ve Vizitce, kam jej pozval Ondřej Cihlář. Mluvili spolu ale také třeba o krátkém filmu Rituály, který získal Českého lva v kategorii Nejlepší krátký film.

20.10.2022Když se Damiána Vondráška zeptáte, zda si pamatuje, kdy se rozhodl pro filmovou práci, odpoví vám, že ne. Film byl prý v jeho životě vždycky a s kamerou experimentoval už během studií multimédií a informatiky na VŠE. Krátké snímky z FAMU Vězení (2016) a Hranice (2020) pak sklidily festivalové úspěchy a nominace na filmové ceny.

Internetová série Pět let

Letos jedenatřicetiletého Damiána Vondráška považuje filmový producent Michal Reitler za jednoho z nejtalentovanějších tvůrců mladé generace, a i proto mu nabídl spolupráci na přípravě série Pět let podle scénáře Sáry Zeithammerové. Seriál z různých úhlů pohledu nasvěcuje problematiku sexuálního zneužití dívky po maturitním večírku. Každá ze zúčastněných stran si situaci v onen večer pamatuje jinak, s různými přístupy se tasí i nejbližší okolí hlavních protagonistů. Napínavá podívaná tak může při zpětném pohledu působit trochu jako jakási mapa způsobů, jak (ne)přistupovat k traumatickému zážitku

Zkus pochopit obě strany

„Osvětová kampaň nebyl náš záměr, nicméně jsem rád, že seriál může fungovat i takhle,“ říká Vondrášek, jenž se z původní role scenáristčina „sparingpartnera“ přesunul postupně do role režiséra.

Čtěte také

„Zprvu jsem z toho měl velký respekt, ale jak jsem se Sárou scénář procházel, pochopil jsem, že k tématu chci a mám co říct. Mým hlavním úkolem bylo empatizovat s oběma stranami konfliktu. Diskuse o ději vznikaly dokonce už ve štábu během natáčení. Říkali jsme si, že je to dobré znamení,“ usmívá se Vondrášek.

Zmíněný producent Reitler v rozhovoru pro časopis Respekt prohlásil, že je důležité, aby se k látce mapující osudy dvacátníků autorsky postavila stejně mladá generace tvůrců. Vondrášek však generační dělení z principu odmítá. „Tohle je odvěké téma a mrzí mě, že se souboj generací řeší i dnes. I spousta starších filmařů totiž ukazuje, že je schopna dělat mladé dílo. Nechci to generalizovat, ale myslím si, že jen o věku to není.“

Dorota Šlajerová a Tomáš Sean Pšenička při natáčení filmu Sucho režiséra Bohdana Slámy.

Mluví z něj osobní zkušenost: na rozhovor dorazil z obhlídek exteriérů, coby druhý režisér totiž pomáhá při natáčení nového filmu Sucho svého pedagoga Bohdana Slámy. O této možnosti mluví jako o velké profesní i životní škole, Slámu pak vnímá jako pedagoga, který mu na FAMU pomohl najít vlastní vyjadřovací cestu. „FAMU je skvělá, svobodná škola, kde najde zastání člověk jakéhokoliv založení. Byl bych rád, aby to tak bylo i dál,“ hodnotí své nyní už bývalé působiště.

Damián Vondrášek ve Vizitce ale mluvil i o dalších svých autorských počinech: o chystaném filmu Rituály, který zkoumá, kdy se dětská hra mění v manipulaci, o Otcovrahovi, v němž se snaží přijít na to, zda je vražda v určité situaci ospravedlnitelná, anebo o starších snímcích Hranice a Vězení. Všechny filmy mají společný základ v realitě, pro Vondráška je důležitá i emocionální síla námětu a také tematická vícelomnost. Jak ve Vizitce řekl, po filmařské stránce ho dlouhodobě zajímá přezkoumávání hranic etiky. 

Spustit audio

Související