David Klimeš: Kanál Dunaj-Odra-Labe konečně doplul do zapomnění

9. únor 2023

Vláda Petra Fialy pro Miloše Zemana připravila na rozloučenou dárek, který se ale končícímu prezidentu rozhodně líbit nebude. Zrušila blokaci územních rezerv pro kanál Dunaj-Odra-Labe a tím se tato megalomanská stavba definitivně odebírá do zapomnění.

Byť lepší by vlastně bylo, kdyby zůstala jako varování pro všechny další politiky, které zmámí touha vystavět si pořádně velký politický pomník. Zeman se tím ani netajil. Chtěl být v sestavě s Karlem IV., Františkem Josefem I. a Janem Antonínem Baťou, kteří také kdysi snili o vybudování obřího kanálu.

Čtěte také

Jenže ve 21. století s podmínkami, které nyní Česko má, spojení tří toků za zhruba 600 miliard korun nedávalo ani na chvíli smysl. A to i přesto, že stát utopil desítky milionů v různých studiích proveditelnosti, aby dokázal opak.

Od počátku bylo jasné, že labská větev je naprostá utopie. Ve vlahých snech pár politiků tak například vyrostl obří výtah, který by lodě zvedal u Pardubic až do výšky 90 metrů. Každému soudnému člověku muselo být jasné, že nic takového nikdy nebude.

Splavnění Labe

Čtěte také

Propojení Odry a Dunaje už bylo o něco reálnější, ale pořád hluboko v říši fantazie. Vodnímu kanálu by chyběla třeba taková drobnost, jako je voda. Musel by se zavodňovat z Dunaje a to by podunajské státy jen těžko dovolily. Velkým stavebním úpravám a tunelům by také padlo za oběť několik desítek domů, přičemž o demolici svého majetku by asi stál málokdo.

A pak jsou tady samozřejmě i ekologické ohledy a diskuze o vlivu klimatické změny, zda je opravdu chytré na vysychající vodní střeše Evropy veškerou vláhu stáčet do pár betonových koryt.

Ač tedy šlo od počátku o nesmysl, Miloš Zeman svým vlivem byl schopen tlačit deset let na vlády Bohuslava Sobotky i Andreje Babiše, aby se neustále o možnosti kanálu jednalo, sněmovalo, platily studie a ztrácel čas.

Čtěte také

Nyní Fialova vláda za tímto nesmyslem udělala tlustou čáru, což je jen dobře. Pomůže to obcím při tocích, aby se jim neblokovalo území, a zbaví je to strachu, že jim z kraje odteče úplně všechna vláha.

Můžeme se tak vrátit ke smysluplné debatě o budoucnosti vodních cest v Česku. Určitě má smysl se bavit o míře splavnění Odry od polských hranic až do Ostravy. Na druhé straně je zde lítá debata o splavnění Labe. Zde Fialova vláda navazuje na své předchůdce a chce dlouho debatovaný jez v Děčíně. Což je velmi sporné.

David Klimeš, novinář

Cílem zvednuté řeky by měla být splavnost Labe po 340 dnů v roce až do Pardubic. To zní jistě hezky, ale je třeba udělat ekonomickou i ekologickou rozvahu takového kroku. Že to bude vycházet velmi hraničně, to už je jasné nyní.

Konec sporů o rozvoj vodní dopravy v Česku tedy nečekejme, ale alespoň že se konečně vracíme do reality. Kanálu Dunaj-Odra-Labe tak můžeme zamávat na jeho poslední plavbě tam, kam patří – a odkud nikdy neměl připlout – do říše pohádek.

Autor je komentátor Aktuálně.cz

Trasa kanálu Dunaj-Odra-Labe
autor: David Klimeš
Spustit audio