Co ve Finsku nahradilo Nokii?
Pád z vrcholu až na dno zažila finská Nokia. Ještě před několika lety byla lídrem na mobilním trhu, ale dnes ho neochotně, nicméně neodvratně přepouští jiným globálním hráčům.
Pád finského telekomunikačního giganta Nokia provázely v této skandinávské zemi obavy z nezaměstnanosti a také z toho, že informační technologie z Finska zmizí.
Co tedy pád Nokie z Finska udělal a kdo - respektive co - její místo v této skandinávské zemi zaujal? Odpoví zaostřeno Pavla Poláka.
Temné prognózy o stoupající nezaměstnanosti se zatím nepotvrdily. Místo toho zažívá Finsko boom v mobilním herním průmyslu, kde se uplatňují právě bývalí zaměstnanci Nokie.
"Založili jsme vlastní firmu, poté co se Nokia s Microsoftem rozhodla pro novou strategii. Myslím, že jsme se rozhodli správně," tvrdí Marc Dylan zakladatel firmy Jolla, který původně působil v Nokii v Californii.
Poté co Nokii koupil americký Microsoft a poté co zastavil vývoj některých systému, řada lidí formu opustila.
"Viděli jsme příležitost vzít si rozdělaný projekt z dílny Nokie - systém Meego - do kterého Nokia nainvestovala spoustu peněz. Mysleli jsme si, že s tímto systémem, se schopnými lidmi, kteří na něm pracovali, budeme schopní vyrobit vlastní telefony, které by vyplnily díru na trhu, který ovládá Apple a Samsung," shrnuje Marc.
Firma Marca Dylana je na začátku, mají velké plány. A jsou ve Finsku, v Helsinkách. Nesebrali se a neodešli třeba do Spojených států, zůstali v téhle skandinávské zemi.
"Finsko je podle mě nové Silicon Valley. Je tady ohromné množství startupů, spousta talentovaných lidí, které posouvají nové technologie dál. Lidé, kteří by pracovali pro Nokii celý svůj život, teď zakládají nové firmy, spouštějí nové projekty.
Největší událost ve Finsku je podle mě to, že místo jedné Nokie tu jsou desítky a desítky jiných firem, které zaměstnávají lidi a pomáhají ekonomice," dodává Marc.
To, co říká rodilý Američan Marc Dylan o Finsku, není žádný ojedinělý názor. Naopak. V branži mobilních technologií má Finsko velmi dobrou pověst. Zkrátka přitahuje lidi, kteří se chtějí živit chytrými telefony, tablety a jejich aplikacemi.
Zejména pak mobilními hrami. Většina nejúspěšnějších her pro chytrá zařízení vznikla právě v této skandinávské zemi.
Úspěšný příběh dnes už ohromné vývojářské firmy Rovio, která přinutila miliony lidí vystřelovat na svých telefonech rozzlobené ptáky na zelená prasátka, si chce prožít stovky dalších firem, které vytvářejí mobilní hry.
"Je to firma, která vyvíjí hry, hlavně pro iphony a ipady. Děláme sociální hry, které lidi spojují, které v nich probouzejí kreativitu," říká Markus Pasula šéf startupu Gran Cru.
"Firmu jsme založili v roce 2011. Začínali jsme v osmi lidech. Dneska je nás pětatřicet. Většina jsou programátoři, herní designéři a výtvarníci," vymezuje Markus dnešní podobu firmy.
Markusova firma roste velmi rychle, přestože na trh ještě neuvedla ani jednu jedinou hru. Tu však již mají hotovou a chtějí ji uvést v nejbližších týdnech. Očekávání mají velká, stejně jako investoři, kteří jim důvěřují.
"Asi bychom nějakým způsobem existovali a fungovali, rozhodně bychom ale nebyli tak velká firma, jakou jsme dnes, a rozhodně bychom nemohli být tak průrazní, kdyby nám do začátku nepomohly vládní granty," poukazuje Markus na okolnost, bez které Gran Cru nemohla prorazit.
Sehnat peníze pro firmy, které začínají v herním průmyslu, není ve Finsku těžké. Země má na globálním trhu s mobilními hrami velmi dobré renomé. Mezi desítkou nejoblíbenějších a nejstahovanějších her je několik, které vznikly právě v této zemi.
Ve Finsku se otevřel nový segment, ve kterém se točí stále více peněz. Za posledních pět let se obrat více než zdesetinásobil – až na 900 milionů eur.
"Je to velmi jednoduché. Finů je 5, 4 milionů. Představujeme velmi malý trh. Pokud chcete udržet a rozvíjet svůj byznys, musíte se zaměřit na světový trh. Na domácím trhu není zkrátka dost peněz," popisuje Koopee Hiltunen, šéf Asociace finského herního průmyslu, proč se finské firmy tak dobře drží na globálním trhu.
Koope Hiltunen, také tvrdí, že je na co navazovat, neboť Finsko má dlouhou tradici ve vývoji a vymýšlení her.
"První hry tady vznikaly už na začátku 80. let. Nebyly k prodeji, lidé si je vymýšleli pro svou vlastní zábavu, jako svoje hobby. Vzniklo velké společenství lidí, zapálených lidí, které baví si hrát. A to je podle mě jeden z důvodů, který se skrývá za současným finským úspěchem na trhu s mobilními hrami," shrnuje jeden z důvodů úspěchu Koopee.
"Ten velký boom, který Finsko zažívá, má několik příčin. Jednou z nich jsou i nové distribuční cesty, po kterých mohou vývojáři her prodávat svoje produkty přímo uživatelům. Tím mám na mysli app store(y) - online obchod s aplikacemi. S tím začal Apple v roce 2008," uzavírá Koopee.
Celkově se zdá, že se Finsko i jednotlivé firmy s pádem Nokie smířily dobře a využily jej jako příležitost pro další růst. Zdali tento trend vydrží už je otázkou dalšího vývoje.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.